서사무가에 나타난 여성의 형상
(주)학지사
- 최초 등록일
- 2015.03.24
- 최종 저작일
- 1999.01
- 20페이지/ 어도비 PDF
- 가격 4,900원
* 본 문서는 배포용으로 복사 및 편집이 불가합니다.
서지정보
ㆍ발행기관 : 한국구비문학회
ㆍ수록지정보 : 구비문학연구
ㆍ저자명 : 崔元午
목차
1. 문제제기
2. 여성 형상의 몇 가지 모습과 그 의미
3. 여성 형상화의 변모의 방향
4. 맺음말
한국어 초록
우리의 서사무가를 보면, 여성의 형상이 매우 다채롭게 나타나고 있는 것 같다. 적어도 남성의 삶보다는 여성의 삶을 폭넓게 그려내고 있다는 점에서 그렇다. 이것은 아마도 서사무가가 구연되는 무속 자체가 남성보다는 여성과 친연성이 있기 때문일 것이다. 만약 그렇다면 서사무가에서 파악되는 여성의 형상을 살피기 위해서, 우리는 두 가지 정도를 생각하지 않으면 안 된다.
첫째, 서사무가에 표현된 여성의 형상에는 무속 본연의 속성이 어떻게 반영되어 있는가?
둘째, 서사무가에 표현된 여성의 형상에는 여성 현실의 반영이 어떻게 이루어지고 있는가?
첫째 문제는 서사무가 자체가 祭儀의 산물이기에 무속 본연의 속성이 여성의 형상화에 어떤 영향을 끼치고 있는가와 관련이 있다면, 둘째 문제는 서사무가가 여성과 친연성이 있는 갈래라면 적어도 여성의 현실이 어떤 식으로든 형상화되어 있을 것이라는 생각과 관련이 있다.
영어 초록
The feature of a woman grasped from Seosamooga is ideal and real. If say a feature represented as a symbol of productivity or almighty is ideal, the feature represented with chastity, labor not only in household but also on field, and duty to give birth of male child is a form of real.
An ideal feature of a woman is relevant to the origin of Seosamooga. Since Seosamooga had originally sung in a festival, it can be said that the symbol of productivity or almighty was the fundamental of a goddess. Later, the symbol has been gradually changed to the fundamental of a woman in livelihood. That is a feature of a real woman.
We have to think of the dynamical relations between a woman and Seosamooga in the changing process from ideal toreal features of a woman. Because, it is deemed that the song originally sung in festivals has gradually held the features of women detained in real lives and latently contained the desire to escape from the binding through ceremonies of festivals.
참고 자료
없음
"구비문학연구"의 다른 논문
더보기 (3/8)