‘이야기꾼’으로 본 <민옹전(閔翁傳)>의 ‘민옹’
(주)학지사
- 최초 등록일
- 2015.03.24
- 최종 저작일
- 1999.01
- 32페이지/
어도비 PDF
- 가격 6,100원
![할인쿠폰받기](/images/v4/document/ico_det_coupon.gif)
* 본 문서는 배포용으로 복사 및 편집이 불가합니다.
서지정보
ㆍ발행기관 : 한국구비문학회
ㆍ수록지정보 : 구비문학연구
ㆍ저자명 : 황인덕
목차
1. 관점의 필요성
2. ‘이야기듣기’에 대한 관심
4. 이야기꾼으로서의 민옹의 능력과 특성
5. 이야기꾼으로서의 민옹의 시대적 성격
6. 이야기꾼 이해의 성과와 의의
한국어 초록
이야기꾼은 일상을 통한 구비적 연행인으로서 범시대적인 중요성을 일정하게 지니고 있다. 말표현 능력에 의한 인간의 이야기 연행의 본능이 변함 없는 현상의 하나이듯, 그것을 듣고 감상하는 수요자가 일정하게 유지되는 것도 변함 없는 사회현상의 하나이다. 이야기꾼의 존재와 연행은 개인적 표현행위이면서 넓게 보면 보편적인 문화 현상이기도 하다. 그런 만큼 그것은 구연표현의 주체인 개인에 대한, 그리고 그에 의해 산출된 설화의 이해를 위해서 긴요하게 요청되는 것이면서, 넓게 보면 설화구연문화, 또는 더 나아가 연행문화의 일면을 밝히는 데에도 의미 있는 기여를 할 수 있다.
영어 초록
Pak ji―won is one of the famous writers during the latter period of the Iy-Dinasty, and the Minongjon(閔翁傳) is the well-known work written by him. The purpose of this paper is to approach to that work in a somewhat new direction. The work has been regarded as a biography untill quite recent days.
But I think such an approach is incorrect, and we need to turn the previous point of view to another direction. If so, we should be capable to give more appropriate appreciation to that work. Based on two reasons, we can assert our standpoint. Above all, essentially Minongjon is not a biography in the orthodoxical meaning. Rather it is the objective description of him as a characteristic storyteller. And, viewing if from on outside viewpoint, the writer―Pak ji-won―was deeply concerned with the observation of the peculia characters ―especially storytellers― during his life time. From this background of his life the Minongjon came to being. His social status was the middle class, and we can observe from him the peculiar aspect of storyteller's techniques at his time.
참고 자료
없음
"구비문학연구"의 다른 논문
더보기 (5/10)