신격기능체계론에서 본 아시아 건국신화의 한 양상 : 대하․남조․대리 건국신화를 중심으로
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서지정보
ㆍ발행기관 : 한국구비문학회
ㆍ수록지정보 : 구비문학연구
ㆍ저자명 : 조현설
ㆍ저자명 : 조현설
목차
1. 머리말2. 신격기능체계론에서 본 대하․남조․대리 건국신화
3. 세 나라 건국신화의 검토를 통한 신격기능체계론의 확장
4. 맺음말
한국어 초록
필자는 이전 논고에서 티벳,몽골,만주,한국 신화의 비교 고찰을 통하여 건국신화의 형성과정을 밝히고 신격기능체계론이라는 건국신화의 형성과 재편에 관한 이론을 모색한 바 있다. 그 요목을 정리하면 다음과 같다.신격의 기능이라는 차원에서 신화를 살필 때 시조신화는 대개 자연신이나 동물신이 원인자 기능을 수행하여 그 원인자로부터 시조나 씨족이 출현하는 ‘원인자→출현자’의 2기능체계로, 건국신화는 각 씨족의 최고신인 파견자의 건국에 대한 뜻이 드러나거나 드러나지 않는 중에 설정되고 그 뜻이 중개자 기능을 수행하는 시조신의 혈통적인 혹은 추대자적인 매개를 통하여 건국의 실현자 기능을 수행하는 건국주가 출현하여 건국을 이루는 ‘파견자→중개자→실현자’의 3기능체계로 구성되어 있다.
영어 초록
This paper is going to analyze the birth myth of three nations, DAEHA․NAMJO․DAERI by the writer's Theory of the Functional System of the Divinity(神格機能體系論). This thesis is written in the purpose of examining the formational process closely, making its meaning clearly and reviewing the Theory to establish its theory.As a result of reviewing this formational process, it is proved that the DAEHA's the birth myth is based on the narrative structure of the Indian RAMAYANA and the Tibetan birth myth. The DAEHA's birth myth has been established by the addition of new motifs on the previously mentioned basis. The myths of BAEKGOOK(白國)․NAMJO․DAERI handed down to BAEKJOK(白族). Among them, the myth of BAEKGOOK(白國) has retained its original form of progenitor's myth and has been reconstructed under the influence of Buddhism. The myths of NAMJO․DAERI are based on the progenitor's myth of KOORYUNG(九隆) which share the common ground with the natives of WINNAN(雲南) and the Buddhist deific structure and tradition has been added onto them.
The Theory of the Functional System of the Divinity has focused on the point that the birth myths of three nations are the birth myths of the Middle Ages. Consequently, the theory confirmed that the birth myths of the Middle Ages repeat the three functional defic structure of the Ancient birth myth. This structure is, otherwise, disjoint if the Buddhism does not act as the foundation. I have confirmed that the birth myth of Middle Ages succeed the three functional defic structure but differs from that of the Ancient in the functional aspects. In the birth myth of Middle Ages, the existence of Supreme god is emphasized, compared to the Ancient one. This results from the missionary will of the class in charge of the birth myth and the interests of the state power.
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