碑詩歌의 地域性과 繼承化 問題 : 양구지역의 민요 사례를 중심으로
* 본 문서는 배포용으로 복사 및 편집이 불가합니다.
서지정보
ㆍ발행기관 : 한국구비문학회
ㆍ수록지정보 : 구비문학연구
ㆍ저자명 : 李昌植
ㆍ저자명 : 李昌植
목차
1. 문제제기2. 양구지역 민요의 존재양상과 성격
3. 양구지역 민요의 계승과 전망
4. 맺음말
한국어 초록
민요는 다수 사람들의 삶을 표현하는 구비전승물이다. 강원도 민요는 그 곳 다수 사람들의 모듬살이를 형상화하고 그들의 의식세계를 드러내는 노래문학이다. 이 글에서는 강원도 민요 가운데 양구지역의 민요를 통하여 현재 ‘이 곳’에 살고 있는 사람들과 과거에 이 곳에 살았던 사람들의 모듬살이와 그들의 세계관을 이해할 수 있다는 점에서 그 가치를 강조하고 싶다. 양구지역의 민요에는 이곳 사람들의 삶의 양상과 생각을 다면적으로 담지하고 있으며, 그것을 통하여 양구 사람들은 人性을 드러낼 뿐만 아니라 독자적인 문화를 새롭게 창출해 갈 것이다. 민요와 같은 碑詩歌群은 전통적으로 地域性 또는 鄕土性을 반영하여 지속되었고, 그 변이는 시대성을 반영하면서 사회적 역사적 변화와 맞물려 대응력을 보여주고 있다.영어 초록
This learning minds put at folk-ways cultural of Yang-gu area. Poetic reading of folk song editorial have been attempted strategically. Some cases is defined as following. When women gather greens and cultivate the soil, they sing the folk song as general dinkum song. This folk song is Ullugi-Taryoung. Because this is love making poetry, they sing easily folk songs in the pleasure space. They are singing merrymaking folk song. Each folk song is limited at Yang-gu area. This fact is remarkable. Originality of folk song is identity. Therefore This is connected the keynote of Yang-gu.<Ulang Taryoung> is influenced by <Singosan Taryoung> in Hamgyoung- do area. Their own ability coming from mountain peaks zone life mainly has been handed down. And then, The folk song which is defeated consumption is fixed. We have to discuss the course which <Ulang- Taryoung> is informed again. Hamgyoung-do <Ulang-Taryoung> in Hamgyoung-do area is popular folk song. The spirit of the time has been reflected in it and it has been handed down. But at Yang-gu it has been reflected the spirit of the time and region like Ullugi-Taryoung. We must notice the point which women's job site is birthplace.
Unlike <Ullugi-Taryoung>, <Ulang-Taryoung> and <The Sound of Plowing> is plowing song which men sing. Through the mutual response of emotion, this folk song is coincided with working level ability. Each folk song puts emotion fitting in with the spot in agriculture dinkum song and the way a singer communicate a cow excels.
Accession problems of the folk song in the situation which an agricultural yoke collapses in traditional society must not let them give a condition to sing by ancient times form constantly. Through resourceful- ness environment formation of faithful being handed down process and study seeking for it is possible to have original form and to preserve. Means to live of folk song is to do a succession work and to be a creative practical application at the suitable age. To some degree, we can make a folk song technology possible, we are able to accomplish a special work a folk song. Thus folk-ways art of folk song, an area gala day of folk song, exhibition museum of folk song and experience sightseeing business of folk song are withing. It is the time when we have to find means to live of subculture and folk song the life earnestly. We must know a folk song technology is science which we can make a practical application of the folk song for succession plan. At the age of a tradition folk song that has been disappearing, what do you understand this folk song? We have made a study of Yang-gu area as an example again.
참고 자료
없음"구비문학연구"의 다른 논문
구비 문학 교육의 효용론22페이지
韓中 優戱의 관련 양상에 대한 한 고찰34페이지
판소리 명창 송만갑의 생애와 예술 세계30페이지
허흥식 소장본 <심청가>의 성격과 가치27페이지
함경도 무속서사시연구 : <도랑선배․청정각시노래>를 중심으로37페이지
제주도 김통정이야기의 당신화 및 전설로의 변용양상41페이지
신격기능체계론에서 본 아시아 건국신화의 한 양상 : 대하․남조․대리 건국신화를..31페이지
‘이야기꾼’으로 본 <민옹전(閔翁傳)>의 ‘민옹’32페이지
마을우주와 신화적 세계관 : 마을 단위의 신화적 전승을 중심으로22페이지
메타구비문학과 민중의 설화 인식43페이지