동해안 별신굿과 일본 동북지역 례다이사이(例大祭)의 비교연구 : 사천진리 별신굿과 쿠로모리 진자 례다이사이를 중심으로
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서지정보
ㆍ발행기관 : 한국구비문학회
ㆍ수록지정보 : 구비문학연구
ㆍ저자명 : 黃縷詩
ㆍ저자명 : 黃縷詩
목차
1. 비교의 목적과 근거2. 대상 지역 및 의례
2.1. 사천진리의 별신굿
2.2. 야마구찌(山口) 地區 쿠로모리 진자의 례다이사이
3. 사제자와 제관
3.1. 사천진리 별신굿
3.2. 쿠로모리 진자 례다이사이
3.3. 비교
4. 의례내용
4.1. 사천진리 별신굿
4.2. 쿠로모리 진자 례다이사이
4.3. 비교
5. 맺는 말
한국어 초록
이 논문의 목적은 한국과 일본의 무속적 공동체 의례내용을 비교하여 일본 기층문화의 일단을 살펴보는데 있다. 이를 위해 구체적 자료로 강릉시 사천진1리 별신굿과 일본 동북부 지역에 있는 이와테켄 미야코시 쿠로모리 진자(岩手縣 宮古市 黑森神社)의 례다이사이(例大祭)를 택하였다. 동해안의 별신굿은 현재까지 가장 활발하게 전승되고 있는 공동체신앙이고 례다이사이는 진자에서 신도들의 안녕과 생업의 번영을 위해 해마다 행해지는 가장 규모가 큰 의례이다. 한국에 비해 일본의 토속신앙은 메이지 유신이후 國家神道로 통합되면서 성격이 많이 변질되었다. 하지만 오랜세월 중앙과 격리되어 가난했던 동북지역은 아직까지 전통문화의 전승이 온전한 편이어서 비교를 가능케 하였다.영어 초록
This study compares Pyolsin Kut in the East coast of Korea and Redaisai in the East-North area of Japan. The purpose of the study is to investigate the substance of Japanese shamanistic culture, 우 the assumption that both Korean kut and Japanese Redaisai traditions are similar as community rituals.Comparison was made in the order of regions, rituals, shamans and communities, and contents of the rituals. The Japanese shamans are differentiated from the Korean counterpart in the aspect that they do not form a kinship society, and lead rituals independently. However, the role of Howooin [the community leader] in Japan, and that of Dangjoo in Korea appear similar. The function and role of Miko [shaman] in Japan is also alike to that of Mudang in Korea. Especially the social role of Miko and the content of rituals, which the Miko organizes, are almost the same as Mudang's. The artistic group in the Japanese ritual such as Kakurashu has a unique character, which cannot be found in the Korean ritual: nevertheless, the role of Kakurashu played in the Redaisai is comparable to the Korean counterpart. In both Japan and Korea, Participants in the rituals are composed of the natives of the community. However, the Japanese case has more religious characters.
The contents of rituals are compared by function. It is inferred that the order of rituals in Japan and Korea are different, but in a similar structure. Maeul Jesa [The community sacrificial rite] in Korea is equivalent to Sikiten in Japan. Kolmaeghi Seonang Kut in Korea is comparable to Kongensama in Japan; Bujung Chunjwa Kut [a ritual for purification] to Yudate; Ekmaki [kick out evil spirit] to Magatabe; Kongsoo[prophesy] to takusen.
However, Kakura led by mask dancing is a unique Japanese rituals, which cannot find a counterpart in Korea. However, it can be suggested that the male shaman's play in the Korean Kut has some function similar to that of Kakura in Japan.