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동아시아 구비서사시 이론 구축을 위한 사례 점검(Ⅰ) : 몽골 영웅서사시 <장가르>를 중심으로

(주)학지사
최초 등록일
2015.03.24
최종 저작일
2003.01
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서지정보

발행기관 : 한국구비문학회 수록지정보 : 구비문학연구
저자명 : 崔元午

목차

1. 서론
2. 의 연행 환경 검토
3. 의 작품 내용 검토
4. 사례 점검의 결과와 기존 이론의 보완

한국어 초록

이 논문은 동아시아 구비서사시 이론 구축을 위한 한 사례 점검의 차원에서 몽골 영웅서사시 <장가르>를 살펴본 것이다. 동아시아의 구비서사시 중 영웅서사시의 역사적 변천은 대체로 제전서사시에서 놀이서사시로의 변천과정으로 나타난다. 즉 제전공간에서 사제자에 의해 영웅의 위대한 투쟁을 찬양하던 서사시에서 일상 생활공간에서 일반 전문창자에 의해 영웅의 위대한 투쟁 및 그의 애정을 노래하는 서사시로의 변천과정이 확인된다. 그런데 작품내용의 측면에서 볼 때, 영웅의 애정 성취 부분은 문학적 흥미를 배가시키기 위한 ‘문학적 흥미소’라 할 수 있다. 서사시의 연창공간이 일상 생활공간으로 전환되면서 청중의 반응을 고려할 필요가 있는바, 그것이 ‘문학적 흥미소의 확대’로 드러난 것이다.
이러한 점을 고려하여 보면 <장가르>는 그 연행환경이 제전공간과 일상 생활공간에 걸쳐 있으면서 일상 생활공간 쪽에 조금 더 다가와 있는 모습을 보여주고 있다. 작품의 내용 또한 영웅의 투쟁과 애정 성취만으로 구성되어 있고, 그것은 창자뿐만 아니라 청중들에게도 주술적 신비성을 가진 것으로 인식되고 있다. 또한 문학적 흥미소의 확대라는 측면에서 볼 때, <장가르>는 다수의 영웅을 등장시키는 방법으로 이것을 실현시키고 있다. 이것은 장가르>가 놀이서사시로 완전히 변모되지 못했음을 뜻한다. 즉 <장가르>는 제전서사시에서 놀이서사시로 변천해 가는 과정에 놓여 있는, 소위 과도기적인 작품이라고 할 것이다.

영어 초록

This paper examines the Mongol heroic epic "Jangar" as a part of an effort to construct a theory of East Asian oral epics. Heroic epics in East Asia historically have progressed from religious festival epics to entertainment epics. That is, it has been shown that they have gone from being epics sung at religious festivals by priests praising the great struggle of the hero to epics sung in everyday situations by professional singers recounting the great struggle and love of the hero. As far as the content of the epic goes, the part which recounts the hero's achievement of love may be called a "literary interest element," in that it increases the literary interest of the epic. As epics began to be performed in everyday situations there arose the need to pay attention to the reaction of the audience, and this is reflected in an "expansion of literary interest elements."
Keeping this in mind, we see that "Jangar" is performed both in religious and everyday contexts, but it appears to be closer to the everyday context. The content of the work is composed entirely of the heroic struggle and achievement of love, and this is recognized as a magical mystery not only by the singer but by the audience as well. In terms of the expansion of literary interest elements, "Jangar" realizes this expansion by introducing a large number of heroes into the epic. This means that "Jangar" did not completely develop into an entertainment epic. That is, "Jangar" is a so-called transitional work, still in the process of changing from a religious epic to an entertainment epic.

참고 자료

없음

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