스타일리스트 양성 과정의 개발 연구
(주)학지사
- 최초 등록일
- 2015.03.24
- 최종 저작일
- 2006.01
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서지정보
ㆍ발행기관 : 한국기업교육학회
ㆍ수록지정보 : 기업교육연구 / 8권 / 1호
ㆍ저자명 : 허희옥, 조일현
목차
I. 서론
II. 스토리텔링 기반 몰입 학습 환경
III. 연구 방법
IV. 결과 및 해석
V. 결론 및 제언
한국어 초록
최근에 이러닝 콘텐츠의 비교육적 효과에 대한 반성이 높아지면서, 학습자의 몰입을 최대화하고 학습 효과를 극대화하기 위한 다양한 노력이 진행되고 있다. 이에 스토리를 기반으로 하는 컨텐츠 개발 기법은 그 대안으로 다양한 관심을 모으고 있다. 이에 이 연구는 스토리텔링기반 컨텐츠 개발 방법에 대한 교육과정을 구성하고 그 타당성을 검증하기 위하여 수행되었다. 검증 과정에 필요한 자료를 수집하기 위하여, 이러닝 컨텐츠 설계자를 대상으로 교육과정을 실행하고, 실행 과정에서 수집된 질적 자료를 중심으로 교육과정의 타당성을 검증하였다. 이 논문은 크게 교육과정 개발에 관련된 이론적 근거 마련, 교육과정 개발, 교육과정 수행 및 결과 검증의 부분으로 구별되어 있다. 교육과정 개발을 위한 이론적 근거로는 내러티브 사고와 스토리텔링의 가치를 논의하였다. 교육과정을 개발하기 위하여, 스토리텔링 기반 이러닝 컨텐츠 개발을 위한 설계 모델을 구안하였고, 이를 토대로, 교수 설계자를 위한 교육과정을 개발하였다. 교육과정은 4-5년 경력을 가진 교수 설계자를 대상으로 2 회 운영되었다. 운영 결과는 학습자들의 반응을 중심으로 수집되고 분석되었다. 그 결과, 교육과정은 스토리텔링 기반 교육 컨텐츠 개발을 위한 이론적 실제적 내용을 가지고 있음이 증명되었지만, 실제 개발 과정의 삽입 및 교육 환경 개선을 위한 논의들이 도출되었다.
영어 초록
The purpose of this study is to explore a teaching and learning method using storytelling and to investigate its effects and further directions for improvement. Because storytelling as a narrative thinking mode is a way of making meaning of the individual and social life, it can build a rich learning context so that learners can integrate their intelligence and emotion into a whole, and effectively transform logical knowledge to useful personal knowledge. Recently, educational practitioners in e-learning era have paid their attention to use storytelling for development learning contents. However, there are few findings to suggest concrete methods and strategies for using storytelling and to show its positive effects on learning process and products through systemic research and development.
This study designs a teaching and learning method and strategies using storytelling based upon the existing theories and practices, and develops a multimedia content for environmental education at the elementary level. For investigating the effects on learning outcomes and directions for improvement, quantitative and qualitative data were gathered and analyzed from learners' performance and opinions. As a result, it is indicated that the teaching and learning method using storytelling has the positive effects on learning outcomes. The improvement was suggested in terns of multimedia factors and adaptive assistance for supporting learners' own storytelling.
Keywords: narrative thinking, storytelling, developmental research, multimedia
참고 자료
없음