대중음악 텍스트를 활용한 패러디 시 창작 교육의 가능성 탐색
* 본 문서는 배포용으로 복사 및 편집이 불가합니다.
서지정보
ㆍ발행기관 : 경인교육대학교 교육연구원
ㆍ수록지정보 : 교육논총
ㆍ저자명 : 문광영
ㆍ저자명 : 문광영
목차
I. 서론Ⅱ. 패러디의 미학과 패러디시의 의사소통 양상
Ⅲ. 10대 대중음악의 양상과 대중음악 텍스트의 시 교육적 의미
Ⅳ. 대중 음악 텍스트를 활용한 패러디 시 창작의 실제
Ⅵ. 결론
참고문헌
ABSTRACT
한국어 초록
본고는 10대들이 즐겨하는 대중음악 텍스트를 활용한 시 쓰기 방식으로, 패러디에의한시 창작 교육의 가능성을 탐색한 글이다. 학습자들이 패러디 시를 쓸 때는 10대들
이 잘 알고 있는 노래를 정전으로 삼는다. 이 때 원텍스트는 곡 가사에 국한할 필요가
없고 공연 예술로서의 모든 장치를 수용한다. 패러디 시 쓰기 과정은 ‘원텍스트의 해독
→ 내적 同化나 異化에 의한 의미의 확장 → 자기반영적 정련과 패러디시의 구상→ 외
적 형상화로 패로디 시 텍스트의 생산‘의 과정을 거친다. 여기에서 시를 쓸 때에는 음악
적 특질이 지니고 있는 가사와 언어예술로서의 시적 특질을 감안해야 한다. 그리고 이
러한 패러디 시 쓰기의 시도로 크게 네 가지 유형으로 나누어 실제적인 면을 고찰하였
다. 첫째 유형은 모방적 차용에 의한 패러디 시 쓰기로 원텍스트의 중심 테마에 따라
의미를 확장해 가는 방법, 둘째 유형은 비판적 변용에 의한 패러디 시 쓰기로 원텍스트
를 변용, 전도시켜 새로운 차원의 텍스트를 생산하는 방법, 셋째 유형은 2-3 개의 원텍
스트를 혼성 모방으로 패러디 시를 쓰는 방법, 넷째 유형으로는 사이버 공간에서의 패
러디 시 쓰기 방법으로, 컴퓨터를 활용하여 합작 패러디 시를 쓰거나 메타적 시 쓰기
등의 방법이다. 10대 대중음악을 통한 패러디 시의 창작은 현대 비평의 여러 개념과
맞물려 있어 그 학습 의의가 크다. 곧 상호텍스트성(intertextuality)이나 자기반영성, 열
린 텍스트로서의 메타적 글쓰기, 크리티픽션(critifiction)은 물론 독자반응이론이나 사회
구성주의 관점과 접목되어 있어 포스트모던 시대에 걸맞는 시 교육 방법이라고 할 수
있다.
영어 초록
In this article, I investigated a possibility of teaching creation of poetry throughparody popular songs for adolescents. When students write a parody poem,
teachers must present well known songs for adolescents as an original texts. The
original texts need not to be limited to use the words, but need to use all devices
as a playing arts.
To create a poetry through parody, students interpret the original text in the
first place. Next, expand meanings by assimilation and defamiliarization, and plan
the plot of parody poem by self-reflective elaborating. Last, they write the parody
poem by formulating all ideas. In the process of writing parody poem, students
must consider the words of popular song as a music, and the properties of poetry
as an art of language.
I categorize the methods of teaching creation of poetry through parody popular
songs to 4 types. The first is parody of imitative borrowing that expand meanings
as following the main theme of original text. The second is parody of critical
modification that create a new poem by modifying and inversion the original text.
The third is parody of pastiche that create a new poem by cut and paste two or
three original texts. And the last is parody in cyberspace that write a poem with
computer and internet.
Creation of poetry through parody popular songs for adolescents is very important
because it related with many concepts of modern literary criticism. For example,
inter-textuality, self-reflection, meta-composition as a writing open texts, and
critifiction, etc. And it related with reader-responded theory and social-constructivism,
also. So, it is a good method of teaching poetry in post-modern age.
참고 자료
없음"교육논총"의 다른 논문
- 듀이의 ‘교육받은 사람'19페이지
- 교내장학의 동향과 발전방향 탐색23페이지
- 민주시민교육을 위한 수업모형(Ⅰ)14페이지
- 초등학생의 현시적 소비 성향에 관한 연구13페이지
- 미술관 교육의 기능과 기획에 대한 연구19페이지
- 체육에 있어서 주관적 체험의 가치16페이지
- 학습자의 상호작용을 위한 동기-비동기 협동학습 시스템의 설계 및 구현21페이지
- 구성주의 관점에서 평가도구15페이지
- 정보처리를 위한 컴퓨터교육의 학문적 기반 분석18페이지
- 국어의 로마자 표기법과 실용성31페이지