e-Learning 시스템에서 학습자 지식을 구축하기 위한 사례 기반 에이전트에 관한 연구
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서지정보
ㆍ발행기관 : 경인교육대학교 교육연구원
ㆍ수록지정보 : 교육논총
ㆍ저자명 : 한선관, 이철환
ㆍ저자명 : 한선관, 이철환
목차
Ⅰ. 서론Ⅱ. 이론적 고찰
Ⅲ. 문항 DTD 정의 및 문제 은행 시스템의 설계
Ⅳ. e-Learning 시스템을 위한 사례기반 에이전트의 설계
Ⅴ. e-Learning 시스템을 위한 사례기반 에이전트의 구현
Ⅵ. 결론 및 향후 과제
참고문헌
ABSTRACT
한국어 초록
학습자 지식의 구축 즉, 학습자 모델링은 지능적인 e-Learning 시스템을 구축하기 위해 가장 핵심이 되는 부분이다. 그러나 기존 e-Learning 시스템들은 학습자 모델이 이형적이고 분
산되어 있어 학습자에 관한 지식 베이스를 공유하기 어렵고 지식 베이스를 모두 재구성해야
하는 문제를 가지고 있다. 이러한 문제를 해결하기 위하여 본 연구에서는 XML기반의 지식 마
크업 언어를 이용하여 사례기반 언어(CaseML) 구조를 정의, 설계하고 모델링 하였다. 사례기
반 마크업 언어는 XML을 이용하여 이질적이고 분산된 학습자의 지식베이스를 공유하고 재사
용 할 수 있는 장점을 제공한다. 특히 지능형 에이전트의 통신 규약인 KQML을 통합하여 여러
학습자가 효과적으로 협력 학습을 수행할 수 있다. 또한 본 연구에서 설계된 사례기반 마크
업 언어를 적용한 에이전트 시스템을 구현하여 e-Learning 시스템을 지능적으로 구축하기 위
한 방안을 제시하였다.
영어 초록
The construction of the student's knowledge, namely the student modeling, is acore component used to develop intelligent education systems in e-learning
environment. However, existing e-learning systems have many problems to share
the knowledge in heterogeneous student models and distributed knowledge bases.
The accumulated knowledge cannot be used or shared without a great deal of
difficulty, because the methods of the knowledge representation are different in
each e-Learning systems. In order to share this knowledge, existing education
systems have to reconstruct the knowledge bases. In order to overcome these
problems, we propose a new a Case Markup Language(CaseML) based on XML.
The CaseML provides method that the distributed e-Learning systems can have
the advantage of easily sharing and managing the students knowledge base.
Moreover the students can generate and share the case knowledge to use the
communication protocol of agents. In this paper, we have designed and developed
a CaseML by using a knowledge markup language. Furthermore, in order to
construct the intelligent e-Learning systems, we have done our research based on
the design and development of the intelligent agent system.
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