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e-Learning을 위한 객체지향 교수 설계에 관한 연구

(주)학지사
최초 등록일
2015.03.24
최종 저작일
2005.01
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서지정보

발행기관 : 경인교육대학교 교육연구원 수록지정보 : 교육논총 / 25권 / 2호
저자명 : 한선관, 이연정

목차

Ⅰ. 서론
Ⅱ. 이론적 고찰
Ⅲ. 객체지향 기법을 통한 교수 설계
Ⅳ. e-Learning을 위한 객체지향 교수설계 모형 개발
V. 결론
참고문헌
ABSTRACT

한국어 초록

본 연구는 객체지향 프로그래밍의 개념과 원리를 적용하여 정보교육에 적합한 교수체
제를 설계하는 방법을 제안하였다. 객체지향기법을 적용한 교수체제설계를 바탕으로 자료
구조 수업 모형을 제시하고 학습객체를 재사용 가능한 단위로 설계하였다. 또한 학습자의
특성과 요구에 맞게 학습객체를 조합하여 이러닝(e-Learning)의 개별화된 학습을 적용할
수 있는 가능성을 제시하였다. 이를 위해 우리는 학습객체를 제작하여 메타데이터를 부여
하였으며 항목을 검색하여 재활용 할 수 있는 모형을 개발하였다.

영어 초록

The purpose of this study was to provide a teaching model to conduct
information education procedures, as an independent way towards information
education that has been greatly demanded in school, and help teachers teach the
information subject more effectively. This study made an assumption that an
object-oriented model for programming design would be helpful to learn reusability
as to logic repetitions in the contents of information education, structure of
cognition, abstraction and scalability. On the premise that, it applied to organize the
curriculum of data structure. The subjects to achieve the goals were as follows.
First, it was to design a suitable instructional system for information education,
utilizing the concept and principle of object-oriented method as a design theory of
programming. Second, this study designed a prototype of data structure learning,
based on the instructional system design in connection with object-oriented methods,
and embodied the learning objects into reusable units. Third, it would find out the
possibility by applying the individualized lesson of data structure education to
conduct e-learning, through the combination of learning objects according to
learner's characteristics and needs.

참고 자료

없음

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