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서지정보
ㆍ발행기관 : 디지털스토리텔링학회
ㆍ수록지정보 : 디지털스토리텔링연구 / 3권 / 1호
ㆍ저자명 : 전창의
ㆍ저자명 : 전창의
목차
1. 서론2. 연구 대상의 한정과 분석
3. 감상자 반응 실험과 결과 분석
4. 결론
참고문헌
한국어 초록
영화나 소설, 애니메이션과 같은 다양한 서사물을 감상하면서 우리는 정서적 반응을 보인다. 감상자들은비극에서 주인공의 운명에 카타르시스를 느끼며 희극에서는웃음과 즐거움을 얻는다. 우리가 이야기에 열광하고 끊임없이 이야기를 소비하는 까닭은 서사물이 우리에게 풍요로운 감정적 체험을 선사하기 때문일 것이다. 이와 같은 서사물 중에서도 가장 강력한 형태의 감정적, 인지적 반응을 유발하는 것으로 반전 서사물을 들 수 있다. 영미권에서는 주로 twist, plot twist 라고 일컫는 반전(反轉), 급전(急轉)은 감상자가 전혀 예상치 못한 결과나 예상한 반대의 결과를 보여줌으로써 서사물이 감상자에게 주는 심리적 반응을 극대화하는 문학적, 서사적 기교이다. 반전의 역사를 살펴보면 과거 그리스 시대의 희곡 ‘오이디푸스 왕’ 에서부터 최근의 영화 ‘식스센스’, ‘올드보이’ 와 같이 시대를 초월하여 서사물에 사용되었음을 알 수 있다. 또한 반전은 희곡에서 영화, 미스터리 소설, 심지어 게임에 이르기까지 서사물의 형식과 장르를 넘나들며 폭넓게 활용되는 기법이다.영어 초록
This study analyzed the mechanism of twist ending narratives and examined readers’ cognitive and affective responses while reading short twist-ending stories. In narrative analysis of twist-ending stories, discourse structures were divided into two types of preceding events; one defined as bias-generating event, the other defined as concealment event. The bias–generating event increased readers’expectancy and made stories more enjoyable. The concealment event played a role in hiding the truth and secret of plot twist. The type of twist-ending narratives was defined according to the role of events concerned with the mechanism of organizing plot twist. In the empirical research, readers’ affective and cognitive responses were investigated. The mechanism of bias generation formulated readers’ false conception and led their attention to the wrong direction which interfered with expecting the result of preceding events. The mechanism of concealment made readers feel stories more mysterious and puzzling. This study attempted interdisciplinary approach of literary theory, media psychology, and cognitive science. The significance of this study is that the mechanism of twist ending narratives was demonstrated by readers’ affective and cognitive response model.참고 자료
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