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임석재의 <관북지방무가>에 나타난 무속신화의 특징과 의의

(주)학지사
최초 등록일
2015.03.24
최종 저작일
2008.01
51페이지/ 어도비 PDF
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서지정보

발행기관 : 한국구비문학회 수록지정보 : 구비문학연구
저자명 : 이수자

목차

1. 머리말
2. 임석재 채록 자료집의 특징
3. 에 포함되어 있는 무속신화의 종류 및 내용
4. 무속신화를 통해서 본 의 문화사적 의의
5. 맺음말
참고문헌
Abstract

한국어 초록

임석재(任晳宰, 1903~1998) 교수는 1960년대 중반으로부터 1970년대 초에 걸쳐 여러 지역의 무속을 조사하고, 우리 무속연구에 큰 의의를 갖고 있다고 할 수 있는 <관북지방무가(關北地方巫歌), 1965>와 <관북지방무가 추가편, 1966>, <관서지방무가(關西地方巫歌), 1966>, <줄포무악(茁浦巫樂), 1970>과 같은 무가 자료집을 남겨 주었는바, <줄포무악>은 임석재 교수 단독으로 조사한 것이나 나머지 자료는 장주근 교수와 함께 조사 채록한 것이다. 본 논문은 이 중 <관북지방무가(추가편 포함)>를 중심으로, 여기에 나타난 신화 내용 및 그 특징을 소개하고 이를 통해 이 자료집이 가지고 있는 문화사적 의의를 고찰한 글이다.
<관북지방무가>는 함경도 함흥 지역의 무녀 김복순과 강춘옥, 그리고 홍원의 지금순, 흥남의 박금순 등의 무가를 조사하여 채록한 것인데, 총 19종류의 무가 중 무속신화는 15종이 소개되어 있다. 여기에 실린 자료들은 현지 조사가 어렵기 때문에 월남한 무녀를 대상으로 하여, 먼저 무녀에게 행식하는 때와 같은 모습으로 구연시키고 이것을 녹음하였다가 나중에 문자화하였다고 한다. 이 자료집에는 함경도 굿의 종류 및 무경도 소개되고 있어 함경도굿 전반을 이해하는데 많은 도움을 주고 있다.
함경도와 제주도에는 공통하는 무속신화가 많다고 하는 기존 학설이 있는데, 실제 <관북지방무가>에 있는 함경도 무속신화와 제주도 큰굿 속에 남아 있는 무속신화를 비교해 보면 적어도 <셍굿의 창세신화: 배포도업침>, <셍굿의 세주애기본풀이: 초공본풀이>, <문굿: 세경본풀이>, <살풀이: 문전본풀이>, <혼쉬굿: 사만이본풀이>, <짐가제굿: 강님차사본풀이> 등 6편 이상이나 그 내용이 공통하고 있다. 이것은 고대에 <12거리 큰굿>과 같은 것이 있어 이들이 전 역사에 걸쳐 무격에 의해 전국에 전승 되었던바, 여기에서 구송되었던 신화들이 함경도와 제주도가 비교적 변두리 지역이었기에 여기에 상호 공통적으로 남아 있게 된 것이라 할 수 있다. 이렇게 보면, 고대에 있어 제주도뿐만 아니라 육지 쪽에서도 12거리 큰굿과 같은 것이 행해졌었다는 것을 알 수 있게 되는데, <관북지방무가>는 바로 이러한 사실을 알 수 있게 해 준다는 점에서 매우 큰 의의가 있다.
<관북지방무가>, <관서지방무가> <줄포무악>은 우리 무속을 연구함에 있어 반드시 중시되어야 할 자료라 할 수 있기에 원하는 사람들이 쉽게 구입하여 읽을 수 있도록 책으로 출간되어야 한다. 현재는 문화재청에 보고된 보고서 형식으로만 되어 있어 구입하기도 어렵고 읽기도 어렵기 때문이다. 임석재 교수가 1970년대에 조사한 수많은 무가자료들이 아직 전사되지 못한 채 그대로 녹음테잎으로 남아 있는 것도 문제다. 이들도 곧 문자화 되어 책으로 발간된다면 연구에 많은 도움이 될 것이다.

영어 초록

The Prof. Im Seok-Jae collected materials on shaman folklore from the mid sixties to the beginning of 70s over various areas and produced the following 4 works of great importance for the research on shaman folklore in Korea; ‘Songs of shamans of Kwanbuk province, 1965’, ‘Songs of shamans of Kwanbuk province, an additional Edition, 1966’, ‘Songs of shamans of KwanSeo province, 1966’, ‘Songs of shamans of Julpo area, 1970’. He completed these first three works in collaboration with the Prof. Jang, Ju-Kun, while ‘Songs of shamans of Julpo area,’ is his single-handed work, This study, focused to ‘Songs of shamans of Kwanbuk province, as well as 'Songs of shamans of Kwanbuk province, an additional Edition’, is aimed to acknowledge its value in the history of culture by summing up the myths and studying the characteristics.

‘Songs of shamans of Kwanbuk province’ is the collection of songs of shamans named mainly Kang Chun-Ok, Kim Bok-Sun, JI Kum-Sun, Kim Bok- Sun, Bak Jung-Suk of HamKyung province. There are total 19 songs of shamans. Among them, there are 8 of Kang Chun-Ok, 7 of JI Kum-Sun, 3 of Kim Bok-Sun and 1 of Bak Jung-Suk. But due to the geopolitical difficulty, it was carried out with shamans who came to the South away from the communist regime. The shamans were asked to perform as if they were in real rituals, which were recorded and later were put into words. ‘Songs of shamans of Kwanbuk province’ is also a source of information on various kinds of shaman rituals in HamKyung Province and, therefore, is widely referred to for overall understanding of shaman rituals of HamKyung Province.

Some scholars say that HamKyung Province and Jeju Island have some shaman myths in common. Comparing shaman myths of HamKyung Province and those included in KunGut(the meaning of big scale rituals) JeJu Island, we may find more than 6 myths with the same contents, such as <Myth of Creation>, <myth of Chokong-bonpuri>, <myth of Sekyung-bonpuri>, <myth of MunJun-bonpuri>, <myth of MengKam-bonpuri(Samani-bonpuri)>, <myth of KangNimChasa-bonpuri>. In ancient times, there existed 12 Acts KunGut which were handed down by shamans throughout the history and were spread all over the country. And some myths of 12 Acts KunGut remained intact in HamKyung Province and Jeju Island owing to their geographic isolation. In view of this, similar rituals to 12 Acts KunGut were performed also in the land in ancient times. ‘Songs of shamans of Kwanbuk province’ proves this and, therefore, is a work of great value. I personally express my sincere appreciation to Prof. Im, Seok-Jae and Jang, Ju-Kun, who recorded the shaman songs and put them into written words under difficult circumstances.

Songs of shamans of Kwanbuk province, Songs of shamans of KwanSeo province, Songs of shamans of Julpo area are invaluable for the study of shaman folklore and they should be published in books so that we can get easily our hands on them. Currently, it is difficult to have access because they are kept in Cultural Heritage Administration of Korea as report files. A lot of materials collected by Prof. Im, Seok Jae in the 1970s are still kept in tapes without being put into written form. I expect these materials be also published before long.

참고 자료

없음

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