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경건훈련으로서의 QT의 기원에 대한 역사적 연구

(주)학지사
최초 등록일
2015.03.24
최종 저작일
2009.01
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서지정보

발행기관 : 개혁주의교회성장학회 수록지정보 : 개혁주의교회성장
저자명 : 김진홍

목차

Ⅰ. 들어가는 말
Ⅱ. 경건훈련으로서의 QT
Ⅲ. QT의 기원에 대한 기존의 연구
Ⅳ. QT의 기원에 대한 새로운 연구와
Ⅴ. 나오는 말


한국어 초록

QT(Quiet Time)가 한국교계에 소개된 지 35년 가량의 비교적 짧은 세월이지만 한국교계의 대표적인 경건훈련으로 자리를 잡았다. 바울의 경건 개념을 토대로 칼빈이 이해한 경건은 하나님을 향하여는 경외심으로, 사람에게는 선한 양심으로 표현되어야 하는 성격이었다. 그러므로 경건훈련으로서의 QT는 이러한 경건을 목표로 하는 훈련으로 이해할 수 있으며, 이제 한국교계는 QT를 통한 경건의 열매를 이미 거두고 있거나 수확의 기대를 가진 단계이다.
그런데 한국교계의 QT의 모습에서 우려스러운 점들을 몇몇 발견한다. 즉, 성경공부 성격을 강하게 지니거나, 성경이 아닌 성경 해석이나 제3자의 체험담 또는 심지어 설교문에 가까운 것을 주재료로 QT에 임하는 것 그리고 QT가 지나치게 다양한 모습을 띠고 있다는 점들이 그러하다.
그러므로 본고에서는 경건훈련으로서의 QT의 기원에 대해 역사적으로 접근하여 QT의 모체라고 인정할 수 있는 경건훈련이 등장하게 된 시대적 배경과 목적 그리고 그 요소들의 구성들에 대한 연구를 하였다. 여기에서 조금은 우려스러운 한국교계 QT의 모습을 바로 세울 수 있는 다림줄을 얻을 수 있으리라 생각하였기 때문이다.
그런데 QT의 기원에 대한 역사적 연구 결과 기존의 이해에 대해 몇 가지 문제점들이 노출되었다. 즉, 기존의 연구는 QT의 기원 내지 QT 용어의 고안자로 1882년 영국 캠브리지의 2인을 제시하지만 연구 결과 그들의 경건훈련은 성경공부의 성격이었다. 따라서 본고에서는 새로운 역사적 접근을 하였으며, 그 결과 종교개혁 이후 청교도적 경건주의 흐름 속에서 1611년 루이스 배일리(Lewis Bayly)가 The Practice of Piety를 통하여 제시하였던 경건훈련의 목적과 본질적 정신 및 여러 구성요소들을 볼 때 오늘날 QT의 모체로 인정할 수 있었다. 그러므로 종교개혁 후 말씀이 회복된 모든 성도들의 경건한 삶을 위한 소망을 꽃피울 경건훈련 도구로 QT의 정체성을 찾음으로써 세계 기독교회사 속에서 QT의 위치를 재배치하였다.
QT의 기원에 대한 앞으로의 연구에서 그 역사적 시기가 더욱 소급되거나 또다른 인물들이 소개될 가능성은 물론 있지만 본고에서 조명한 Bayly의 경건훈련을 토대로 오늘날의 QT에서 발견되는 우려스러운 문제점에 대한 대처 방안과 제언을 다음과 같이 세 가지로 이끌어내었다. 첫째, 먼저 QT는 오직 하나님의 말씀인 성경으로 하여야 한다. 둘째, QT는 성경을 공부하는 시간이 아니다. 즉, 경건에 관한 지식을 얻고자 하는 것이 아니라 경건을 목표로 하는 훈련이기에 성경공부와 반드시 구분되어야 한다. 셋째, QT의 지나친 수정을 자제하여야 할 것이다. 그러므로 한 사람의 고안물이 아닌 역사적 과정의 집약체인 QT의 본질적 정신과 구성 요소 그리고 여러 규칙들을 존중하는 마인드를 가져야 할 것이다. 이로써 QT의 본질적 정신과 모습을 회복하는데 도움이 되기를 소망하는 바이다.

영어 초록

Although comparatively short period, about 35 years, has passed away since QT(Quiet Time) was introduced into Korean Christianity, it has been settled down as a representative practice of piety. On the basis of the concept of Paul's piety, Calvin understood that piety should be expressed as a reverence toward God and as a good conscience to people. Therefore, QT, as a practice of piety, can be understood as the one which has a goal for this piety, and now it is time for Korean Christianity to bear or reap the fruit.
But, We find some apprehensive aspects about the practice of piety in Korean Christianity. In other words, QT has the characteristic of Bible study strongly. Also, when people practice QT, they use Bible interpretations, other's experiences or even sermons as a main materials. Furthermore, there are too many types of QT.
Therefore, in this study, I approached the origin of QT historically and researched the historical backgrounds of showing up the practice of piety, which is acknowledged as the mother of QT, purposes and components. Because I believed that I could find a plumb line to be able to establish QT of Korean Christianity rightly, which seems to be a little bit apprehensive now.
However, as a result of historical studies for the origin of QT, some problems about previous understanding were revealed; the previous study proposed that two persons in Cambridge, England are the founders or originators of the term of QT, but their practice of piety had characteristic of Bible study. Therefore, in this study, I did a new historical approach, and, as the consequence, I could acknowledge that the Lewis Bayly's practice of piety is the mother of modern QT, considering its purposes, essential spirits and many other components which are suggested by Lewis Bayly through the Practice of Piety in 1611, the period of puritanic pietism after Reformation. Therefore, this research has found that the identity of QT which is the tool of discipline to bloom out our hopes for piety lifes after Reformation and re-ranked it in the international christianity history.
Although there may be a possibility that the date of history could go back to the past or a new person could be introduced into the following study of the origin of QT. On the basis of the Bayly's practice of piety, I have drawn three solutions and proposals in regard to the apprehensive problems found in modern QT, as follows; First, we should practice QT only with the Bible. Second, QT must be distinguished from Bible study time, because it targets piety as a goal not obtaining knowledge of piety. Lastly, we should restrain ourselves from making excessive modifications on QT. Therefore we should have a mind to respect QT's essential spirits, components and many rules that are not made by one person but made through the historic process. From this study, I hope this study could be helpful to recovery of the essential spirits and forms of QT.

참고 자료

없음

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