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서지정보
ㆍ발행기관 : 디지털스토리텔링학회
ㆍ수록지정보 : 디지털스토리텔링연구 / 4권
ㆍ저자명 : 이영수
ㆍ저자명 : 이영수
목차
1. 서론2. 장소의 스토리텔링 : 이벤트 던전
3. 장소 스토리텔링환경 단계별 공간 분석
4. 결론
참고문헌
한국어 초록
다중접속역할수행게임(Massively Multi-play Online Role Playing Game,MMORPG)는 다수의 참여자들에 의하여 집단적으로 허구의 세계를 창조해낸다. 개별 플레이어들은 하나의 목표 완수를 위해 정해진 스토리를 따라가는 것이 아니라, 월드에 삽입된 여러 컨텐츠를 플레이어의 의지에 따라 비순차적으로 자유롭게 소비하게 된다.
이러한 환경에서는 참여하는 사람이 원하는 길이만큼의 스토리를 제공할 수 있어야 한다. 스토리 환경은 작은 갈등이 제시되었다가 금발 해결되게 만들 수도 있고, 반대의 경우로 스토리와 캐릭터가 얽히고 설켜서 수십년 동안 이나 계속되게 만들 수도 있다. 온라인 미디어의 장점은 상황에 따라 적응할
영어 초록
MMORPG world is created as unreal world by massively multi players. Any player are given the liberty of the world to consume various contents in MMORPG world. This is a story environment that a developer must keep observation on players' act and update story contents in step with players' speed to consume contents. It is important thing to update story contents.An event dungeon is one method to update story environment. Recently it has been accepted as general method. And it is often used as various forms: an event dungeon and a theme dungeon.
This study is about place storytelling of an event dungeon. A place storytelling is a strategy to make attractive place adding special theme or story. An event dungeon is a kind of place storytelling like theme park. It can hold placeness to take theme for this dungeon.
The method to take placeness can be divided into three parts. First, it is a environment to present story. Second, players experience the environment by certain route. It is a very exclusive space, however this route is a fixed line. And finally players can find out a peculiarity of this space by both an distance between NPCs and metamorphosis of character.
This place storytelling can make an event dungeon as own story environment. So it helps out updating game world environment.
Key words: Game updating, An event dungeon, Place storytelling
참고 자료
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