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프랑스 고전문학 속의 웃음에 관한 고찰1 : 치료적 응용의 관점에서

(주)학지사
최초 등록일
2015.03.24
최종 저작일
2009.01
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서지정보

발행기관 : 한국예술심리치료학회 수록지정보 : 예술심리치료연구 / 5권 / 2호
저자명 : 김익진

목차

Ⅰ. 들어가는 말
Ⅱ. 웃음의 재탄생
Ⅲ. 연극속의 웃음
Ⅳ. 소설속의 웃음
Ⅴ. 프랑스에서 웃음의 의미와 치료적 응용 가능성
Ⅵ. 맺는 말
참 고 문 헌

한국어 초록

웃음은 외부의 자극으로 부터 생성되는 신체반응현상이지만 인위적인 웃음이 인체의 생물학적 메커니즘에 영향을 미치기도 한다. 웃음이 신체의 메커니즘에 끼치는 영향에 대해서는 현재 많은 연구가 진행되고 있지만 특히 신체의 다양한 신경전달물질의 생성을 촉진시켜 면역력을 강화시켜주고 인간의 행복감을 증진시켜준다는 점은 이제 대부분의 신경생물학자들이 인정하고 있는 사실이다. 이러한 웃음의 효과를 활용하여 현재 세계적으로 매우 활발하게 연구, 실행되고 있는 웃음치료는 대체의학에 관심을 지닌 모든 이들이 주목하고 있는 분야이기도 하다. 최근 들어 억지웃음, 다시 말해 자극이 전혀 없는 상태에서 신체적인 메커니즘만을 동원하여 웃음을 시뮬레이션하는 동작만으로도 아드레날린이나 코티솔 혹은 엔도모르핀등의 신경전달물질의 생성이 활성화된다는 사실이 강조되

영어 초록

The laughter is one of the important elements in the field of the therapy. The effect of the laughter therapy is proved already on the biological plan as well as on the psychological plan. And then, it is necessary to study the laughter on all the aspects. For the first step, we want to show here the meanings of the laughter on the sociological plan in France in 17th century in the literature of that period.
In the XVIIth century the "laughter" becomes suspect to the point that it considers as a roguish intention of the people born "pervert", and to the point that it harms the social system and its established value. But, although the laughter is not encouraged in this century, a device of strengthened control of the canonical shrinkage, supported by subtle arguments in the speeches engendering prohibitions and prescriptions create a rational laughter which stresses the individualization and the refusal of the irrational. We eventually facilitate the blooming of representation of the laughter on the literary plan. It is the comedy that asks to spread this laughter which reminds the public under the diverse forms: satire, irony etc parody, comic. Molière, free spirit, integrate all the arguments which can be provoked by the laughter. On the parallel plan, the novel offers to the laughter more explorable fields than the theatre which wants to avoid the border imposed by the social agreement. This new genre was much more free than the noble and traditional genre to investigate subversively in a fictitious world. Cyrano and Scarron use the laughter to begin a research of the new knowledge in many domains.
Finally the laughter in the "funny literature" of the XVIIth century, especially at the free thinkers as Molière, Cyrano and Scarron, works as the means to attack the scaffold of the depreciated system at that time but always retained by the ultra-catholics and the despotic spirits.

참고 자료

없음

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