설화에 나타난 ‘새식구 들이기’에 대한 두 가지 시선 : <며느리 고르기>와 <사위 고르기> 설화의 비교
* 본 문서는 배포용으로 복사 및 편집이 불가합니다.
서지정보
ㆍ발행기관 : 한국구비문학회
ㆍ수록지정보 : 구비문학연구
ㆍ저자명 : 박현숙
ㆍ저자명 : 박현숙
목차
1. 머리말2. 설화와 설화 비교
3. ‘새식구 들이기’의 인식 층위
4. 맺음말
참고문헌
한국어 초록
이 논문은《쌀 서 말로 석 달 산 며느리 고르기》설화를 중심으로 한 <며느리 고르기>설화와《거짓말 세 마디로 사위 고르기》설화를 중심으로 한 <사위 고르기>설화의 비교를
통해 설화에 반영된 ‘며느리’와 ‘사위’에 대한 두 시선의 차이를 살펴보았다.
<며느리 고르기>설화와 <사위 고르기>설화에서 새식구의 자격 조건, 재능시험 목적, 새
식구 고르기에 임하는 결정권자의 자세 등의 차이를 먼저 살핀 뒤, 두 설화에 나타난 가족
관계망 속에서 ‘며느리’와 ‘사위’에 대한 인식의 차이가 여성과 남성에 대한 성인식의 차이
에서 비롯되었음을 밝혔다. 더 나아가 여성과 남성에 대한 인식코드가 두 설화의 갈래적 차
이를 형성하는 작동기제임을 입증하였다.
두 설화에서 며느리 고르기 목적엔 아들과 가문이 중심에 놓여 있다. 며느리 고르기의
결정권자는 며느릿감 재능시험 전과정에 거쳐 적극적이고 신중한 태도를 취한다. 그러나
사위 고르기의 목적엔 결정권자의 사적 욕망이 중심에 놓여있다. 사위 고르기 설화에서 딸
은 아버지의 사적 욕망의 수단이 된다. 따라서 사위 고르기의 결정권자는 순간적이고 즉흥
적으로 사윗감의 재능시험 과정을 즐기고 있을 뿐 정작 취재(取才) 성공에는 방관적 태도를
취한다. 이처럼 며느리와 사위 고르기 설화에서 새식구의 재능을 시험하여 고르려는 목적과 결정권자의 자세에서 크게 차이를 보이는 것은 가족관계망 속에 내재되어 있는 여성과
남성에 대한 인식 코드가 발현된 결과라 하겠다.
‘며느리’와 ‘사위’에 대한 인식코드는 가족관계망 속에서 가문에서의 지위와 역할, 책임감
의 유무, 경중(輕重)에 따라 여성(딸), 남성(아들), 외인, 내인이라는 4가지의 핵심 키워드로
발현된다. <며느리 고르기>설화는 대체로 가문을 상징하는 남성(아들)(+), 내인(內人)(+)의
키워드가 작동하여 진지한 서사를 지닌 본격담(本格譚)과 연결된다. 그에 비해 <사위 고르
기>설화는 대체로 가문과 아들이 배제된 채 여성(딸)(+), 외인(外人)(+)의 키워드가 작동하여
부담없이 웃음을 즐기는 서사를 지닌 소화(笑話)와 연결된다. 그러나 <사위 고르기>류의 설
화에서 사위를 구하는 목적이 가문과 아들을 대신할 남성(아들)(+), 내인(內人)(+)을 얻기 위
함에 있다면 이는 진지한 서사를 지닌 본격담(本格譚)과 연결된다. 이처럼 한 집안의 아들
이자 사위이고, 딸이자 며느리인 복합적 가족관계망 속에 존재하는 여성과 남성에 대한 인
식코드가 <며느리 고르기>설화는 본격담(本格譚), <사위 고르기>설화는 소화(笑話)라는 갈
래적 차이를 형성하는 중요한 작동기제로 작용하고 있다.
영어 초록
This paper examined the difference between two views on ‘daughter-in-law’and ‘son-in-law’ reflected in tales through comparison between ‘Picking up
Daughter-in-law’ tale centering around Picking up Daughter-in-law Living Three
Months with Three Mal of Rice tale with ‘Picking up Son-in-Law’ tale centering
around Picking up Son-in-law by Listening Three Stories of Lie t ale .
First, it examined differences in the qualifications of a new family member,
the purpose of talent test, decision-makers' attitude toward participating in
picking up a new family member in ‘Picking up Daughter-in-law’ tale and
‘Picking u p Son-in-law’ tale and p rove d that t he diffe re nce of re cognition
between ‘daughter-in-law’ and ‘son-in-law’ was caused by the difference
between sexual recognition of male and female in family relationship shown
in t he two t ale s. Furthe r, it p rove d that t he pe rce ption code for male and
female is the operation mechanism forming the differences of the two tales.
Son and family are at the center of the purpose of picking up daughter-in-law
in the two tales. The decision-maker of picking up daughter-in-law takes activeand serious attitude throughout all process of testing talent of daughter-in-law
candidates. However private desire of decision-maker is at the center of the
purpose of picking up son-in-law. In ‘Picking up Son-in-law’ tale, daughter
becomes a means of father's private desire. Thus, the decision-maker of picking
up son-in-law only enjoys the process of talent test of son-in-law candidates
instantly and impromptu, but takes attitude of a looker-on in the success of
picking up talent. Like this, in ‘Picking up daughter-in-law’ tale and ‘Picking
up Son-in-law’ tales, the big difference between the purpose of testing talent
of a new family member and decision-maker's attitude can be the result of
revelation of perception code for male and female in family relationship.
Perception codes for ‘daughter-in-law’ and ‘son-in-law’ are revealed as four
key words of woman(daughter), man(son), outsider and insider according to
the position and roles in the family, whether they have responsibility or not,
and the weight of it in family relationship. Usually the key words, man(son)(+)
and insider(+) symbolizing the family operate in ‘Picking up Daughter-in-law’
tales, connected with ordinary folk-tales with serious narrative. In contrast,
‘Picking up Son-in-law’ tales usually excluding the family and son, the key
words, woman(daughter)(+), outsider(+) operate, connected with jokes
without serious thinking. However, if the purpose of finding a son-in-law is
to get man(son)(+) or insider(+) who replace the family and son in ‘Picking
up Son-in-law’ tales, this is connected with ordinary folk-tale with serious
narrative. Like this, it is confirmed that perception codes for woman and man
existing in complicated family relationship in which a son is also a son-in-law
and a daughter is also a daughter-in-law serve as operating mechanism forming
the categoric difference between ‘Picking up Daughter-in-law’ tale as ordinary
folk-tale and ‘Picking-up Son-in-law’ tale as funny story.
Key words:Picking up Daughter-in-law, Picking up Son-in-law, Daughterin-
law Living Three Months with Three Mal of Rice, Son-in-law
Telling Three Stories of Lie, Daughter-in-law Being Good at
Housekeeping, Picking up Talent, New Family Member, Son,
Daughter, Daughter-in-law, Son-in-law, Ordinary Folk-tale,
Jokes
참고 자료
없음"구비문학연구"의 다른 논문
가구라(神樂)의 신들림과 표상적 장치34페이지
안동지역 공민왕 관련 민속의 전승양상과 주민들의 ‘문화 읽기와 쓰기’36페이지
인형연행 속 ‘낯선 표현’의 산출 기반과 그 통시적 향방58페이지
‘부모화된 아이’를 위한 <심청가>의 문학치료적 의의30페이지
동계 자료와의 대비를 통해 본 <차사본풀이>의 성격과 기능36페이지
[황구연전집] 소재 한국 문헌설화의 재구의식46페이지
<밀의 기원>담의 Hainuwele신화적 성격30페이지
일제강점기 대중가요에 나타난 가족의 양상 고찰28페이지
<도랑선비 청정각시>에 나타난 혼사장애와 시련의 의미34페이지
‘아이지혜담’에 나타난 부자간의 관계와 그 의미 : 넘어섬과 감싸 안기30페이지