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서지정보
ㆍ발행기관 : 한국구비문학회
ㆍ수록지정보 : 구비문학연구
ㆍ저자명 : 정충권
ㆍ저자명 : 정충권
목차
1. 머리말2. 구비 설화에 나타난 가족 재생산 문제 인식
3. 가족 재생산 관련 구비 설화에 나타난 부계 혈연 의식의 이면
4. 맺음말
참고문헌
한국어 초록
본고는 구비 설화에 나타난 가족 재생산 문제를 혈연에 초점을 맞추어 가계, 奉祀, 재산․신분 등 세 가지 측면으로 나누어 살피면서 그 전승 의식을 점검해 보고자 하였다.
우선 <死者生孫之地>는 죽은 아들이 살아 있는 여성과 사후 혼인을 하여 아버지로 하여
금 손자를 보게 한 이야기로서 집착에 가까운 부계 직계 혈연 의식이, <죽은 신부와 혼인한
신랑>은 부계 가계 계승에 대한 여성들의 강박감이 담긴 설화임을 살폈다. 또한 봉사 문제
는 <남의 씨로 낳은 아들이 지내는 제사>, <제삿날 찾은 남편의 친아들> 등 두 유형을 통해
살펴 보았는데, 전자에서는 제사 상속에 있어 부계 혈연에 대한 집착이 야기하는 문제를 드
러내었고, 후자 역시 이 점을 공유하면서 기존 宗法制 下 양자 들이기에 대한 비판적 인식을
보여 주고 있었다. 반면, <씨 다른 아들이 얻은 명당>은 가족의 경제적 상승을 위해 모계 내
지는 여타 부계 혈연자까지도 포용하는 열린 시각을 보여 주고 있으며, <원님으로 환생한
아들>은 열등한 위치에 놓인 者가 자식을 통해 꿈꾸는 신분 상승 욕망이 담겨 있었다.
이상의 이야기를 통해 가족 재생산에 있어 부계 직계 혈연에 대한 전승자들의 강박감을
확인할 수 있었다. 특히 가계 계승과 봉사는 철저한 부계 혈연 원리에 입각해야 한다는 의
식이 저변에 깔려 있음을 알 수 있었다. 하지만 그것이 집착이자 강박감이라는 병적 수준에
이르러 있음을 고려할 때 그러한 의식 이면에는 부계 혈연 가족제가 야기하는 문제점 인식
과 화목한 가족에 대한 소망이 담겨 있다고 본다.
영어 초록
The objective of this study was to examine the perception of familyreproduction in folktales from three aspects (family succession, memorial
service, and property & social status), and to extract the perception of blood
relationship appearing in them.
First, The Land that a Dead Son Has Children is a story in which the dead
son marries a living woman and has a grandson, suggesting the tenacious
consciousness of blood relationship through the paternal line. A Bridegroom
Marrying a Dead Bride describes women’s obsession to the succession of
paternal life. Furthermore, the issue of memorial service was discussed using
two stories A Memorial Service Offered by a Son from a Different Father
and The Husband’s Real Son Who Visited on the Memorial Service Day.
The former is about adhesion to paternal blood relationship in the succession
of memorial services, and the latter deals with the same issue but shows a
critical attitude toward adoption under the conventional lineage system. On
the other hand, A Propitious Grave Site Obtained by a Son from a Different
Father shows an open view that embraces blood relatives in the maternal line
as well as other paternal lines for the socio‐economic rise of the family, and A Son Born Again as a Governor describes a socially disadvantageous
person’s desire to succeed through his son.
All these stories show obsession to family reproduction in the successors
of the paternal blood line. In particular, they are based on the consciousness
that the succession of family and memorial service must be through the
paternal blood line. Although the consciousness of paternal blood relationship
in these tales is basically from traditional Confucian society, however, it is a
natural human sentiment and a simple instinctive idea. These tales are
counterevidence showing how unstable situations the obsessive consciousness
of paternal blood relationship drove families in old days into.
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