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웹기반 학습환경설계를 위한 ‘학습자주도설계(Learner Initiated Design)’에 대한 이론적 탐색

(주)학지사
최초 등록일
2015.03.24
최종 저작일
2010.06
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서지정보

발행기관 : 한국교육공학회 수록지정보 : 교육공학연구 / 26권 / 2호
저자명 : 임완철, 박성익

목차

I. 서 론
Ⅱ. 사용자중심설계에 대한 이론적 고찰
Ⅲ. 웹기반 학습환경설계를 위한 ‘학습자주도설계’
Ⅳ. 결론 및 제언
참고문헌

한국어 초록

학습자의 요구에 기반한 설계를 통해서 교수학습의 효과성과 효율성을 높이고자 하는 사용자중심설계(User-Centered Design)는 1980년대부터 교수설계분야에서 중요하게 다루어져왔다. 효과적인 교수설계에서 고려해야 하는 가장 중요한 요인은 ‘학습자의 요구’이다. 그러나 사용자중심설계는 지속적으로 변화하는 학습자의 요구를 분석단계에서 정확하게 파악하기 어려울 뿐만아니라 분석된 학습자의 요구를 설계 및 개발단계에서도 효과적으로 적용하기가 어렵다는 문제점이 있다. 본 연구의 목적은 웹기반 학습환경 설계에 있어 사용자중심설계의 문제점을 해결하기 위해서 학습자가 자신의 요구와 능력에 기초하여 직접 자신의 웹기반 학습환경을 설계할수 있는 ‘학습자주도설계(Learner Initiated Design)’의 원리 및 절차를 구안하고 기술적 조건을 탐색하려는데 있다. 연구목적의 성취를 위해서 사용자가 중심이 되는 네 가지 설계모형들의 특징과 장단점을 비교 분석하였으며, 그 결과에 기초하여 ‘학습자주도설계’의 원리와 절차를 도출하고 기술적 조건을 탐색하였다. 본 연구를 통해 도출된 학습자주도설계의 원리들은 ① 학습자를분석대상이 아닌 설계 주체로서 인식하고, ② 학습환경을 통해 자신의 역량을 신장시켜야 하는학습자의 고유한 특징에 기초하여 설계하고, ③ 분석과 설계 단계에서 순환적으로 수행하고,④ 설계단계에서만 설계해야 하는 사용자중심설계의 약점을 극복하고자 학습자주도설계는 설계단계와 사용단계에서도 누구든지 설계가 가능해야하고, ⑤ 학습자중심적인 학습을 위한 아티팩트의 생성이 가능한 기술적 환경을 제공하고, ⑥ 학습자가 지식을 갖춘 후 참여해야 한다는것 등이다. 또한 학습자주도설계의 적용을 위해 필요한 기술적 조건들로서 다양한 교수-학습자원의 공유 및 상호 운용을 가능하게 하는 공유된 기술표준을 따르는 플랫폼, 학습기술 표준에 제한되지 않는 개방적 기술표준, 컨텐츠에 결합되어 있는 기술적 배경의 공유 및 상호운용을 지원하는 기술표준 등을 지적하였다.

영어 초록

The major concern of Learning Environments Design(LED) is to create and improve artifacts thatfacilitate human learning. To achieve more effective and efficient learning, User-Centered Design (UCD) strategy that focused on understanding the needs of the user as a way to inform design, has been a major step forward in instructional design to transcend professional dominated design which ignored real user needs and capabilities. However, researchers stressed that UCD have some critical problems, e.g., learners may don`t know their needs in analysis phase, even though they know their needs, their needs may be successively changed through whole phases in design process.The main purpose of this study is to inquire the principles and procedures of learner Initiated Design (LID) to solve the problems of UCD in web-based LED. LID refer to design strategy to create learning environments that can be modified and designed by learners themselves in using phase as well as design phase when the learner`s needs arise. For the purposes of this study, four design strategies that aim to solve the problems of UCD are analyzed.As results, six principles of LID are identified; learners should be considered as subjects to design not objects to be analyzed; it should be focused on learners` characteristics that should be learned and enhanced in learning environments; iteratively processing in analysis phase and design phase; it should be allowed learners to design in using phases as well as design phases when the learner`s needs arise; it should be provided technological conditions to be designed cognitive artifacts for learner-centered e-learning; learners should be involved in whole design process as informed participants.LID needs open standards specification for the contents, tools, and systems to support share, reuse, interoperate learning resources; to use of external tools in whole internet communities; to interoperate content with integrated specific technical contexts between other different web-based learning environments.Key words : Learner Initiated Design, Web-based Learning Environment Design, User-Centered Design

참고 자료

없음

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