사주경험과 사회적 문제해결, 의존성 및 독립성과의 관계에 관한 연구
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서지정보
ㆍ발행기관 : 한국동서정신과학회
ㆍ수록지정보 : 한국동서정신과학회지 / 13권 / 2호
ㆍ저자명 : 김미라, 백용매
ㆍ저자명 : 김미라, 백용매
목차
방 법결 과
논의 및 결론
참고문헌
한국어 초록
본 연구는 사주 경험과 사주에 대한 태도, 사회적 문제해결과 의존성 및 독립성과의 관계와 사주경험에 대한 남·녀 간의 태도차이를 알아보고자 하였다. 사회적 문제해결척도는 Maydeu-Olivares와 D'Zurilla(1996)가 제작한 개정판 사회적 문제해결
척도(Social Problem Solving Inventory Revised: SPSI-R)를 최이순(2002)이 우리말로 번안하여 재표준화한 것을 사용
하였고, 독립성과 의존성척도는 Singelis(1994)가 개발한 아동용 척도를 성인에 맞게 수정·변경하여 사용하였다.
사주의 경험정도, 사주에 대한 태도, 사회적 문제해결, 의존성 및 독립성 간의 상관분석과 사주경험 빈도에 따른 사주태도, 사회
적 문제해결, 의존성 및 독립성과의 차이는 일원변량분석을 실시하였고, 사주경험에 대한 남·녀 간의 태도차이는 독립집단 t검증
을 실시하여 분석하였다. 결과는 다음과 같다. 첫째, 전체 212명중 최근 5년간 사주경험 1~3회는 96명으로 45.3%, 사주경험
4~9회는 29명으로 13.7%, 사주경험이 전혀 없는 경우 87명으로 41%를 차지하여, 사주경험의 유·무는 약 6대 4의 비율로
나타났다. 사주경험과 심리적 특성변인인 사회적 문제해결의 각 하위요인과 의존성 및 독립성과는 유의미한 상관이 없었으며,
사주경험과 사주태도와의 관계는 중등도의 유의미한 정적 상관이 있었다. 이는 심리적 특성변인인 사회적 문제해결과 의존성
및 독립성과 사주경험 간에는 관련이 없고, 사주에 대한 긍정적 태도가 사주를 보는 행동으로 이어지고 있음을 의미한다. 둘째,
사주태도에 있어 남·녀 간의 차이는 없었다. 이는 사주명리학이 남·녀 모두에게 무속이나 미신이 아닌 우리 사회의 보편적인
문제해결의 한 방식으로 인식하고 있음을 의미한다. 본 연구는 사주경험은 심리적 특성변인보다는 사주에 대한 태도가 영향을
미치는 요인이고, 특히 심리적 특성변인인 독립성 및 의존성과는 관련이 없는 것으로 확인되었다. 따라서 사주감정행동은 개인이
일상생활을 유리하게 이끌어가기 위한 일종의 정보로써 우리 사회의 보편적인 현상이며, 문화적으로 친숙한 행동으로 상담이나
심리학 분야에서 재조명되어야 할 필요가 있는 것으로 시사되었다.
영어 초록
This study aims to look into the relation among Saju experiences, Saju attitudes, social problem-solving, reliance,independence, and the attitude differences between men and women’s experiences about Saju. For social problem-solving
scale, Maydeu-Olivares and D'Zurilla(1996)’s Social Problem Solving Inventory Revised(SPSI-R) that Choi Lee-sun
re-standardizes as Korean version was used. In addition, for the reliance and independence scales, Singelis(1994)’s sale
for children was revised and changed for adults. The correlation analysis were conducted to analyze the relations among
the degree of Saju experiences, attitudes about Saju experiences, social problem-solving, reliance, independence, while
one-way ANOVA on the differences attitudes about Saju, social problem-solving, reliance, and independence according
to the frequency of Saju experiences were conducted. In addition, as to the differences between women and men’s
attitudes about Saju, the independence group T-test were performed. The findings of this study are as follows; First,
among 212 respondents, 96 had one time to three times Saju experiences(45.3%) in recent five years, 29 had four times
to nine times Saju experiences(13.7%), and 87 had no Saju experience(41%), which shows the ratio of six to four about
existence of the Saju experience. There were no significant relation among Saju experiences, sub-areas of social
problem-solving, reliance, independence that is the psychological characteristic variables, but there was a positive
relationship between Saju experiences and Saju attitudes. It means that there are no relationship among Saju experiences,
social problem-solving, reliance, independence, and positive attitudes about Saju lead to Saju experiences. Second, there
was no difference between men and women in terms of Saju attitude. This means that men and women consider
Saju-myungrihak as a problem-solving method, not a shamanism or a superstition in society. This study suggest that
attitudes about Saju affect Saju experiences more than variables of psychological characteristics. In particular, there are
no relation among Saju experiences and independence, reliance that are psychological characteristic variables. Therefore,
as a kind of information to lead individuals’ daily life profitably, Saju behaviors is the universal phenomenon in Korean society and it needs to reconsider it as a culturally familiar behavior in counseling and psychology.