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부유층의 기부과정에 관한 연구

(주)학지사
최초 등록일
2015.03.25
최종 저작일
2007.05
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서지정보

발행기관 : 한국사회복지학회 수록지정보 : 한국사회복지학 / 59권 / 2호
저자명 : 강철희, 김미옥

목차

1. 서 론
2. 문헌고찰
3. 연구방법
4. 연구결과분석
5. 논의 및 제언
참고문헌

한국어 초록

이 연구는 근거이론 방법을 활용하여 부유층의 기부과정을 분석한 것이다. 이를 위해 본 연구는 자
산규모 10억 이상의 부유층 중 사회복지관련 비영리조직에 지난 5년 동안 지속적으로 매년 1,000만
원 이상을 기부해 온 연구참여자 11명을 선정하여 심층 인터뷰하였다. 자료분석 결과, 부유층의 기부
과정에 대해 총 161개의 개념이 나타났고, 이를 33개의 하위범주, 14개의 상위범주로 유목화 할 수
있었다. 부유층의 기부과정에 관한 패러다임모형에서는 ‘기억과 관찰을 통해 배우고’ ‘내 도리(道理)를 자각하며’ ‘마음이 동(動)하는’ 인과적 조건을 통해, ‘누린 자로서의 나눔을 실천하는’ 중심현상이 발현되는 것으로 나타났다. 이러한 중심현상의 맥락적 조건은 ‘사람들의 평가를 의식함’, ‘제한된 기부정보를 가짐’, ‘기부환경을 불신함’ 등이었으며, ‘관계의 활용’ 및 ‘적극성의 배가(倍加)’로 구성되는 작용/상호작용 전략의 중재조건으로는 ’내외적 지지받음‘과 ’신념에 의해 추동(推動)됨‘인 것으로 분석되었다. 그 결과로서 부유층은 기부를 통해 진정한 부자가 된 것 같은 감정을 갖으며, 기부가 삶의 일부이고, 더 나은 미래를 희망하는 결과를 경험하는 것으로 분석되었다. 부유층 기부과정의 핵심범주는 ‘누린 것을 나누는 관대한(generous) 나눔’이었으며, 이는 부유층의 기부가 이타적이라기보다는 도덕적 자기이익 추구 방향에서의 관대함 실천이라는 특성을 가지고 있음을 보여주는 것이다. 과정분석에서는 부유층이 기부를 시작하는 들어섬 단계에서 일상적 행함의 단계를 거쳐, 기부가 점진적으로 확대되는 순환적 진화단계를 통해 결국 체화의 단계에 이르는 것으로 분석되었다. 이 과정에서 부유층의 기부유형은 적극적 몰입형, 생활내재형, 주변학습형, 감정적동조형 등으로 구분되는 것으로 나타났다. 본 연구는 국내에서 처음으로 부유층의 기부과정을 근거이론 방법을 활용하여 심층적 이해를 구축하면서 그 과정 및 유형, 상황모형 등을 구체적으로 밝힘으로써 부유층 기부에 관한 이론구축 및 고액모금전략개발에 의미 있는 기여를 할 수 있을 것으로 본다.

영어 초록

This study attempts to develop a theory on the evolving process of wealthy
major donors' sharing lives in Korea through a grounded theory approach. To
conduct this study, the researchers have in-depth interviews with 11 exemplary
wealthy major donors who have more than one million US dollars in his or her
own asset and donate more than ten thousand US dollars annually. In data
analysis, this study identifies 161 concepts on the evolving process of wealthy
major donors' sharing lives; and the concepts are categorized with 33
sub-categories and 14 categories. In the paradigm model on the evolving process
of wealthy major donors' sharing lives, it is identified that the central
phenomenon, 'practicing sharing lives as noblesse oblige', is related with the
causal conditions such as 'learning through memories and observation', 'realizing
my duties’, and ‘emphasizing’; and the central phenomenon is related with the
contingent conditions such as ‘being sensitive to external evaluation’, ‘having
limited information on giving’, ‘distrusting donation related environments'. The
action/interactional sequences such as ‘utilizing relationships’ and ‘strengthening
active participation' are accomplished by moderating conditions such as ’having
internal and external supports‘ and ’guiding by firm conviction‘. It reveals that as
a result, wealthy major donors enjoy the feeling of becoming a ideal and true
wealthy person, establish sharing lives as firm and major parts of overall lives,
and experience strong desires for better future and society. In this study,
‘generous sharing that shares personal heritages and social benefits’ is analyzed
as a core category; it shows that sharing of wealthy major donors is related to
the characteristics of generosity practice based on moral self-benefiting rather than
complete altruistic characteristics or self-sacrificial characteristics. The process
analysis reveals that it has the following stages: first, initial giving by exposure to causes or requests; second, routine practice of giving; third, evolution of practice
of giving with gradual expansion in quantities and qualities; and fourth, living
with giving. In the process, the following four types are identified: devoted
wealthy donors for sharing, wealthy donors practicing sharing in daily life,
wealthy donors practicing sharing with learning on external stimulus, and
wealthy donors practicing sharing on empathy. Finally, this study discusses both
meanings of identifying and developing a theory on the evolving process of
wealthy major donors' sharing lives and implications of the research results in
cultivating and developing potential wealthy major donors in Korea.

참고 자료

없음

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