국제이주여성의 이중 가치규범 양상 : 일본 뉴커머 한국인 여성의 사례를 중심으로
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서지정보
ㆍ발행기관 : 한국국제이해교육학회
ㆍ수록지정보 : 국제이해교육연구 / 6권 / 2호
ㆍ저자명 : 김선미
ㆍ저자명 : 김선미
목차
Ⅰ. 들어가며Ⅱ. 연구 방법
Ⅲ. 이론적 배경
Ⅳ. 뉴커머 한국인 여성의 이중 가치규범 양상
Ⅴ. 논의 및 결론
한국어 초록
최근 들어 일본 사회에서는 뉴커머New-Commer가 증가함에 따라 다민족이 함께 살아가기 위한 제도적 장치의 필요성과 이민 정책에 대한 제안을
제시하는 연구가 활발히 이루어지고 있다. 하지만 기존 연구에서는 뉴커머
들의 이동 배경 및 목적, 삶의 모습 등 개개인의 경험적, 인격적, 관계의
다양성이 간과된 채 당장 눈앞에 직면한 현실적인 문제들을 해결하는 데만
초점이 맞춰져 있다. 따라서 본 연구에서는 뉴커머 한국인 여성들을 대상으
로 이중 가치규범에 대한 이들의 생각과 선택이 변화하는 과정을 다면적인
개념의 가치규범에 대한 접근과 문화 적응의 질적 단계에 따른 분석을 통해
검토하였다. 먼저 국가와 민족에 대한 이들의 가치 규범이 주류사회의 문화
에 적응, 동화되어 가며 형성되고 있음을 볼 수 있었다. 이 과정에서 이들
의 동화 양상을 질적 단계의 측면에서 살펴보면, 행동과 인지 단계에서는
주류사회의 영향을 받고 있었으나 감정까지는 주류사회와 동일시되는 것이
쉽지 않음을 보이고 있었다. 다음으로 가족관계에 대한 가치규범에 있어서
자문화의 가족관계 안에서 보이는 중층적인 가치규범은 전통적인 가치규범
에서 벗어나고자 하는 의식과 함께 새로운 사회로의 이동과 이주 후 타문화
에서의 정착을 결정하는 데 중요한 요인으로 작용하였고, 타문화의 가치규
범 수용에도 영향을 주었다. 그러나 한편으로 ‘한국식’ 가족관계에 대한 기
대를 보임으로서 모국의 문화적 가치를 유지하면서 동시에 주류사회의 가치
를 수용하는 ‘통합’의 양상을 보여주고 있다. 마지막으로 사회와 집단에서
가지는 인간관계 관련 가치규범은 일상생활과 밀접하게 연관되기 때문에 문
제가 발생하기 쉽고 특히 이 부분에서 주류사회의 정서와 맞지 않은 부분이
상당 부분 있어 이들이 가지는 이중 가치규범에 의한 갈등이 많은 것을 볼
수 있었다. 새로운 사회로 이주하는 사람들은 이미 다양한 개인적 배경을
가지고 있기 때문에 이주 후 자문화 속에서 습득한 가치 규범과 새로운 사
회의 가치 규범을 가진 타문화의 환경 속에서 충돌과 갈등을 겪기 마련이
다. 또한 이러한 부분은 타문화의 적응 단계에서 질적인 측면에서도 다른
양상을 보이고 있다. 기존의 연구에서 문화 적응의 단계를 결과적이고 종합
적으로 제시한다면 본 연구에서는 개인의 이중 가치규범이 어떤 양상으로
나타나고 이러한 측면에서 다면적인 가치 규범 또한 어떤 양상으로 드러나
는지를 밝히고자 하였다. 또한 각 가치규범의 질적 단계의 측면에서 보이는
다양한 문화 동화 양상에 대해서도 살펴보았다.
영어 초록
As New-comers are growing in Japan society recently, it is necessary to provide them the institutional strategy for living together with multi-races and there are many studies which suggest actively proper immigration policies. In these earlier studies, however, they focused on just the solutions to the faced current problems, while overlooking the varieties of New- Comers' experience, personality and the relationship between them such as the background and purpose of their immigration and their lifestyle. Thus, in this study, targeting Korean immigration women in Japan, the changes of their ideas and choices on the double value standards were examined through approach to the variety of concepts of value standards and the qualitative analysis of steps of their enculturation.First, it shows that the value standards of their view about nation and race are being adjusted and assimilated to the mainstream culture. If we look into the aspects of their assimilation in the process of this in the respect of qualitative steps, we can find that they were influenced by the mainstream society in the steps of behavior and recognition but they felt that it was difficult to assimilate to the mainstream society emotionally.
Second, in terms of the value standard regarding family relationship, the layered value standards appearing in the family relationship, as well as their perception to stray from the traditional value standards in the family relationship, played an important role when deciding to migrate into a new society and then to settle in a heterogeneous culture; and influenced on the acceptance of value standard in heterogeneous culture. On the other hand, by showing expectations for ‘Korean’ family relationship, there comes cultural ‘integration’ aspect of absorbing the value of mainstream society while maintaining the cultural values of motherland.
Finally, since the value standards of human relationship in the society and groups are in close connection to the daily life, they tend to cause problems. Especially most of them don’t fit with the emotion of the mainstream society, thereby they tend to have many conflicts on the double value standards.
Since the people who immigrate into new society have individual various backgrounds, they certainly tend to have conflicts in the circumstances between their own culture and the new culture which has different value standard and social value standards from their own culture. It also shows that there are other aspects in the adjustment to new culture in quality. While in the earlier studies they proposed the steps of adjusting themselves to other culture synthetically and resultantly, this study finds out which aspects of the individual double values they have and which aspects of the multi-faced value standard they also have in this respect. It also examines the various aspects of their culture assimilation shown in each qualitative step of value standards.