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남명 조식의 선비정신과 도덕교육 : 의(義)를 중심으로

(주)학지사
최초 등록일
2015.03.25
최종 저작일
2012.07
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서지정보

발행기관 : 한국도덕윤리과교육학회 수록지정보 : 도덕윤리과교육
저자명 : 장승희

목차

I. 머리말
Ⅱ. 의(義)의 본질은 무엇인가?
Ⅲ. 남명사상의 형성과 특징
Ⅳ. 남명 선비정신의 도덕교육적 의미
Ⅴ. 맺음말
참고문헌

한국어 초록

남명 조식은 16세기 퇴계․율곡과 같은 시대를 살았고 그들과 더불어 도학(道學) 선비로 불리지
만 상대적으로 주목받지 못하였다. 수많은 선비들 중 남명이 선비정신의 대명사로 꼽히는 것은 그
의 실천적 의리(義理) 정신 때문이다. 남명은 경(敬)으로 내면을 수양하고 현실에서 의(義)를 실
천하고자 노력한 선비였다. 16세기 사화(士禍)의 시기에 그는 철저하게 의(義)에 근거하여 출처
를 결정하였고, 혼란한 정세에서 처사(處士)의 길을 선택하여 수기(修己)․치인(治人)의 유교 이상
을 실현하고자 했다. 1980년대 이후 남명과 그의 학파에 대한 재조명이 이루지기 시작하였고,
2000년대 남명에 대한 연구는 다양한 관점에서 활발하게 이루어져 기본적 연구는 충분히 축적되
었다고 할 수 있다. 이제 중요한 것은 현재 이루어진 이러한 성과들을 도덕교육에 어떻게 반영하
고 수용할지이다. 남명의 생애와 시대적 배경에서 드러나는 학문과 출처관, 경의(敬義)사상을 바
탕으로 한 실천, 상소문에 드러나는 애민사상과 비판정신 등은 그의 선비정신을 구성하는 내용들
이다. 남명의 선비정신은 최소도덕의 원리에 의해 운영되는 현대의 자본주의 사회에서 의리(義理)
를 바탕으로 어떻게 살아가야 하는지에 대한 삶의 철학으로서 의미를 지닌다. 이 글은 선비정신에
초점을 두고 남명사상을 분석․정리하고, 향후 도덕교육과정 체제 구성과 교과서 집필 시 이 가운데
어떤 내용들을 포함시킬지와 그 방향성을 도덕교육적 관점에서 제시하기 위한 것이다.

영어 초록

Nammyeong(南冥) Jo Sik(曺植, 1501-1572) is named for the synonym for the seonbi
with Toegye(退溪) Yi Hwang(李滉, 1501-1570) and Yulgok(栗谷) Yi Yi(李珥, 1536-1584)
who lived in the 16th century. Nammyeong is too low appreciated in a valuation on
his practical achievements in comparison with both Toegye Yi Hwang and Yulgok Yi
Yi. One reason of underestimation is the insufficient literary works about philosophical
theory. Another reason is related to political environment of four massacre of scholars
which was influenced him to give up entering the service of government office in
those days. It begins to pay attention to Nammyeong for the first time in the 1980's.
The lively studies of Nammyeong in the 2000’s are needed as an alarm bell in the
capitalism society. The studies of Nammyeong are quantitatively somewhat enough
until now. However, there is no result related to moral education today. The most
important thing is the application of study results to recent moral education.
Nammyeong had never enter the service of government office his whole life in spite
of several chances, but he always took a look in the political situation and had an
interest in the voice of the people. He try to cultivate the inner mind with Gyeong
[敬], and treat other people; outside with Yui[義]. He presents four memorials to the
King about political situation with his administrative responsibilities. It clearly
discovered critical cognition into political affairs in those days, the thoughts loving the
people, the viewpoint of severe criticism on power. The purpose of this study is to
bring educational contents up which are included in curriculum and textbook of moral
education about Nammyeong. The practical life is the significant reason which
Nammyeong Jo Sik is a synonym among scholars in the Chosŏn dynasty. The moral textbook writer has to considerate three matters. First, the life as a retired gentleman
who holds no office and the situation of those times. Second, Gyeong[敬] and Yui[義]
as a core of seonbi spirit. Three, critical cognition into political affairs and the
thoughts loving the people in the memorial to the king.

참고 자료

없음

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