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초등 예비교사의 게임수업에 대한 GPAI 적용 사례연구

(주)학지사
최초 등록일
2015.03.25
최종 저작일
2012.04
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서지정보

발행기관 : 한국초등체육학회 수록지정보 : 한국초등체육학회지 / 18권 / 1호
저자명 : 최홍섭

목차

I. 서론
Ⅱ. 연구 방법
Ⅲ. GPAI 적용 과정
Ⅳ. 요약 및 제언
참고문헌

한국어 초록

본 연구는 초등 예비교사들의 게임수업 평가에 GPAI를 적용해 보고, 그 과정에서 나타나는 다양한 반응들을
Spradley의 분류분석과 Colby의 원인연쇄분석 방법을 이용하여 심층적으로 알아보았다. 첫째, 준비 과정에서는 3
주차에 걸친 안내 및 연습 적용 과정을 거쳤고, 이 과정에서 학생들의 이해 부족으로 ‘게임 참여’ 항목 중심 적용
으로 수정하였다. 둘째, 적용 과정에서의 긍정적인 모습으로는 ‘게임 참여’ 항목 중심 적용으로 활발한 수업 참여
모습이 나타났고, 체․지․덕이 모두 향상되었으며, 과정 중심의 평가가 이루어진 점 등이 있었다. 보완해야 할
모습으로는 여전히 기능(체력) 우수 학생에게 유리하였고, 평가시 애매한 평가 기준 등이 있었다. 셋째, 효율적인
적용 방안에서는 공수가 구분되고 경기 진행이 느린 종목이 적용에 용이하며, 평가 대상의 소그룹화, 포지션에
따른 평가 보완 등이 제시되었다. 보다 효율적인 현장 적용을 위한 제언으로는 보다 광범위한 운동 종목 및 포지
션에 따른 평가 방법 보완에 대한 후속연구가 요구된다.

영어 초록

The current study investigated the application of the Game Performance Assessment Instrument(GPAI; Griffin,
Mitchell, and Oslin, 1997) in game activities by pre-service elementary school teachers. Data analysis involved
taxonomic analysis(Spradley, 1980) and cause chain analysis(Werner & Schoepfle, 1987) to capture and analyze
students’ reactions during the class activity. The findings of the study could be summarized into three
sections. First, during the 3 weeks of preparation stage of the study, the researcher modified game performance
measure to game involvement only with the exception of support index(SI) because of the complexity of
evaluation criteria. Second, several aspects were perceived as positive during the application stage. The
modification to game involvement resulted an active participation among students and improved their physical,
cognitive, and affective domain skills and abilities. Furthermore, the application of process-oriented assessment
was also perceived to be positive. However, those activities still advantaged high-skilled and physically strong
students and evaluation criteria for game performance was somewhat vague. Finally, the application of the
GPAI would be suitable for activities and games played by offensive and defensive group and with slow pace.
It is also suggested to limit the target subject into small number of people and to make up evaluation criteria
followed by the positions. The future study should investigate the application of GPAI and its evaluation
criteria and method with different types of activities and games.

참고 자료

없음

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