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서지정보
ㆍ발행기관 : 한국교육학회
ㆍ수록지정보 : 교육학연구 / 50권 / 1호
ㆍ저자명 : 이용환
ㆍ저자명 : 이용환
목차
I. 들어가는 말II. Freire의 교육이론과 대화
III. 대화이론의 근대성/탈근대성
IV. 맺는 말
참고문헌
한국어 초록
Paulo Freire는 1970년대 이래 의식화 교육, 비판적 교육학, 해방 교육학, 대화 교육론 등의 이름과 함께 우리나라에 소개된 사람이다. 냉전의 종식 이래로 우리나라에서 그의 성가는 줄어든 것
처럼 보이나, 아직도 현대 교육이론에 대한 그의 영향력을 논하는 글이나 문해교육 및 성인교육 실
천에 그의 대화이론을 적용하는 사례들이 많이 발표되고 있다. 한편으로 Freire의 영향력이 가장 컸
던 시기부터 지금까지 그의 교육이론에 대한 비판도 계속 제기되고 있다. 본 연구는 Freire의 교육
이론이 전제하고 있는 ‘근대성’이 그 한계점의 근원이라고 전제하였다. 따라서 대화라는 개념 및 그
것과 관계되는 몇몇 핵심적 개념을 중심으로 그의 교육이론을 재구성하여 대화이론에 스며들어 있
는 근대성들을 살펴보고자 하였다. 이 과정에서 그의 대화이론을 탈근대적으로 재해석하려는 시도
가 타당한지, 그리고 Freire의 후기 저술들에 나타나는 탈근대성에 대한 언급이 그의 교육이론에 침
윤되어 있는 근대성을 벗겨내기에 충분한지를 함께 검토해보았다. 그 결과 그가 후기 저작들에서
(진보적) 탈근대성에 대한 지지를 표명하고 있음에도 불구하고 그의 대화이론은 계급적 차이라는
단일한 차이에 근거하고 있어서 인간의 다중정체성에 근거한 차이의 중층구조를 다루는 데는 한계
가 있다는 결론을 내렸다.
영어 초록
Paulo Freire had been introduced to Korea in the names of conscientizing education, criticalpedagogy, liberating pedagogy, and dialogic education since 1970s. While his reputation has
been withering since the end of Cold War, a lot of articles still measure up Freire’s diverse
influences on contemporary educational theories and pretty many reports on the application of
his theory of dialogue to practices of literacy education and adult education are still published
on the academic journals. A considerable number of criticisms have been raised too since the
time he had been most appreciated. This study began with the supposition that most limits of
his educational theory were attributed to ‘modernity’ his theory was constituted on. I tried to
reveal modernist dispositions in his theory of dialogue by reconstructing his educational theory
focusing on ‘dialogue’ and related concepts. In this process I reviewed the validity of an attempt
to re-interpretate his theory of dialogue in terms of postmodernity and of another to find out
the postmodern elements fragmented in his later writings. I conclude that Freirean theory of
education is deeply rooted in the concept of one and only difference that is class differentiation
and thus has a limit to deal adequately with multi-layered differences due to multiple identities
of a human-being in spite of his apparent endorsement to (progressive) postmodernity in his
later writings.