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동남아시아 사회과 교과서의 한국 인식코드

(주)학지사
최초 등록일
2015.03.25
최종 저작일
2013.08
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서지정보

발행기관 : 한국사회교과교육학회 수록지정보 : 사회과교육연구 / 20권 / 3호
저자명 : 안지영

목차

I. 머리말
II. 동남아시아 사회과 교과서의 한국 인식 코드
III. 맺음말

한국어 초록

최근 한류열풍이 불고 있는 동남아시아 지역의 사회과 교과서 분석을 통해 나타난 한국 인식코드
를 알아보았다.
첫째, 싱가포르 사회과 교과서에 나타난 한국 인식코드는 1980년대 ‘중국 속국’, ‘전쟁’, 1990년대와 2000
년대는 ‘한국전쟁’으로, ‘한국전쟁’이라는 강한 부정적 인식코드만이 존재한다. 둘째, 말레이시아 사회과
교과서에 나타난 한국 인식코드는 1980년대 ‘미국 원조’, 1990년대 ‘새마을 운동’과 ‘페낭대교’, 2000년대
‘기아와 나자모티브 모터스’, ‘삼성과 현대’이다. 이와 같은 한국 인식코드는 말레이시아가 한국을 선진 공
업국이자 기술 전수국으로 인식하고 있음을 반증한다. 셋째, 인도네시아 사회과 교과서의 한국 인식코드
는 1980년대 ‘중·일의 속국’, 1990년대 ‘아시아의 호랑이’, ‘한국전쟁’, 2000년대 ‘중·일의 속국’, ‘한국전
쟁’, ‘아시아의 호랑이’로 한국을 인식하는 단 세 개의 인식코드가 시기에 상관없이 일관되게 나타난다. 넷
째, 베트남 사회과 교과서의 한국 인식코드는 1990년대 ‘신흥공업국’, 2000년대 ‘신흥공업국’, ‘베트남전’
이다. 베트남은 ‘신흥공업국’이라는 한국 인식코드를 통해 한국을 베트남이 추진하고 있는 경제·개혁개방
정책의 경제발전 모델이자, 반면교사(反面敎師)의 대상으로 인식하고 있음을 알 수 있다. 다섯째, 필리핀
사회과 교과서의 한국 인식코드는 분석대상국 중에서 가장 많고 다양하다. 따라서 한 분야에서도 긍정과
부정의 여러 개의 한국 인식코드가 혼재되어 나타난다. 그러나 필리핀 교과서의 한국 인식코드가 다른 동
남아시아 국가와 비교해 나타나는 가장 큰 차이점은 ‘기독교’와 ‘한국 문화’ 인식코드가 강하게 나타난다는
점이다. 먼저 ‘군인과 기독교’, ‘여의도 순복음 교회’, ‘한명숙 총리’ 등과 같은 한국 인식코드는 기독교가 한
국사회 전반, 즉 한국의 경제발전, 양성평등, 여성인권 제고 등에 미친 영향에 대해 강조하고 있다. 다음
으로 ‘한글’, ‘청자’, ‘첨성대’, ‘팔만대장경’, ‘한류’ 등의 문화 인식코드는 필리핀 교과서에서 한국을 고대부
터 현재까지 전통문화와 과학기술, 문화적 파워를 지닌 국가로 인식하고 있음을 나타낸다. 여섯째, 태국
사회과 교과서에 나타난 한국 인식코드는 1980년대 ‘중·일 식민지’, ‘한국 전쟁’, 1990년대 ‘독립운동’, ‘한
국전쟁’, 2000년대 ‘한국전쟁’, ‘선진공업국’, ‘한류’, ‘한복’, ‘김치’, ‘태권도’, ‘세계문화유산’이다. 이는 1980
년대와 1990년대 태국이 한국을 “한국 = 한국전쟁”, “한국 = 신흥공업국”이라 인식했다면, 2000년대에는
“한국 = 한류”이라는 한국을 이해하는 또 하나의 새로운 축이 만들어졌고, ‘한국의 복식문화’, ‘한국의 식
문화’, ‘한국의 세계문화’로 개념을 파생·확산시켜 가고 있음을 나타낸다.
상술한 바와 같은 동남아시아 사회과 교과서에 나타난 한국 인식코드를 통해 동일 권역권이라도 해당국가
의 대외관계 변화, 해당국가 처한 정치·경제·사회 등의 다양한 변화요인에 의해 한국 인식코드는 변화
할 수 있음을 알 수 있다. 또한 최근에 동남아시아 사회과 교과서에 나타나 ‘한국 = 첨성대’, ‘한국 = 꽃 보
다 남자’, ‘한국 = 불고기’ 등의 새로운 한국 인식코드를 통해 동남아시아 국가들이 한국을 바라보는 시각
이 기존의 한국전쟁에서 경제성장을 이룬 신흥공업국에서 세계 문화 콘텐츠를 이끌어가는 하나의 축으로
인식하고 있음을 반증한다.

영어 초록

This study looks into the perception codes of Korea present in social studies textbooks
in Southeast Asia where the so-called Korean Wave or Hanryu is sweeping across the region.
Perception codes of Korea present in social studies textbooks in Singapore are strongly negative.
Korea is synonymous with ‘subject country to China’ and ‘war’ in textbooks in the 1980s and ‘Korean
War’ in textbooks in the 1990s onwards. Perception codes of Korea in Malaysian textbooks include
‘aid from US’ in the 1980s, ‘New Village Movement’ and ‘Penang Bridge’ in the 1990s, ‘Kia and Kia
and Najamotiv Motors’ and ‘Samsung and Hyundai’ after 2000. This tells that Korea is perceived as
an advanced industrial country that transfers its technologies in Malaysia. Perception codes of Korea
in Indonesian textbooks include ‘subject country to China and Japan’ in the 1980s, ‘Tiger of Asia’
and the ‘Korean War’ in the 1990s, ‘subject country to China and Japan’, ‘Korean War’ and ‘Tiger of
Asia’ after 2000. They are pretty consistent in Indonesia as demonstrated in the same codes
repeatedly used in the textbooks throughout the decades. Social studies textbooks in Vietnam use
such perception codes of Korea as ‘emerging industrial country’ in the 1990s and ‘emerging
industrial country’ and the ‘Vietnam War’ after 2000. Its perception of Korea as an emerging
industrial country clearly shows that Korea is Vietnam’s role model in spearheading its economic
opening and reform initiatives. Perception codes of Korea in Philippines’ social studies textbooks
are most varied among other countries in Southeast Asia with positive and negative ones mixed
together. What starkly differentiates social studies textbooks in the Philippines from other countries
in the region is that it uses such codes like ‘Christianity’ and the ‘Korean culture’ to perceive Korea.
Words such as ‘military officers and Christianity’, ‘Yoido Full Gospel Church’ and ‘Prime Minister
Han Myungsook’ emphasizes the degree of impact Christianity had on the overall Korean society
and particularly on Korea’s economic development, gender equality and human rights of women.
Words like ‘Hangeul’, ‘Chungja’, ‘Cheomsungdae’, ‘Palmandaejangkyung’ and ‘Hanryu’ in the
textbooks is a demonstration of how Korea is perceived as a country rich in traditional and
contemporary culture, advanced in science and technology from a long time ago. Social studies
textbooks in Thailand use codes like ‘colonial rule under China and Japan’, the ‘Korean War’ in the
1980s, ‘Independence Movement’, ‘Korean War’ in the 1990s, ‘Korean War’, ‘advanced industrial
country’, ‘Hanryu’, ‘Hanbok’, ‘Kimchi’, ‘Taekwondo’ and ‘World Cultural Heritage’ after 2000 to
perceive Korea. Thailand started to associate Korea with Hanryu from 2000, which is a big departure
from its perceptions in the 1980s and 1990s, and tried to expand its concept as viewed by Thailand
to ‘Korea’s fashion culture’, ‘Korea’s food culture’ and ‘Korea’s global culture’.
As described above, perception codes of Korea in countries in Southeast Asia are bound to vary
depending on their relations with Korea and changes in their political, economic and social
conditions even though they are all located in the same regional boundary. New perception codes
of Korea in social studies textbooks in Southeast Asia such as ‘Korea=Cheomsungdae’, ‘Korea=Boys
over flowers’ and ‘Korea=Bulgogi’ are a vivid proof that Korea is seen as one of the countries
developing and driving global cultural contents beyond mere an emerging industrial country that
achieved phenomenal economic growth after the end of the Korean War.

참고 자료

없음

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