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서지정보
ㆍ발행기관 : 영남퇴계학연구원
ㆍ수록지정보 : 퇴계학논집 / 9권
ㆍ저자명 : 신태수
ㆍ저자명 : 신태수
목차
1. 문제 제기2. 독서법 밖의 天과 人
3. 독서법 속의 天과 人
4. 독서법 속의 天과 人이 지니는 미학적 특징
5. 결론
한국어 초록
필자는 퇴계 독서법에 나타난 내용과 형식의 관계를 포착하고, 天人合一을 독서법의 내용적 범주에서 다루었다. 논의한 바를 정리하면 다
음과 같다. 첫째, 독서법 밖의 天은 살아서 움직이며 변화하는 주체이
고, 人은 天과 궁극적 근원은 동일하되 氣의 淸․濁․粹․駁에 좌우되는 존
재이다. 둘째, 독서법 속의 天과 人은 상호 대립적이다. 당위적인 측면
에서 人의 분발을 촉구하기 위해 天과 人의 거리를 한껏 넓혔다고 생각
된다. 셋째, 天은 움직이며 人에게로 다가가고 人은 수양으로 天에 다가
간다. 퇴계가 天과 人에 활물의 기능을 하게 함으로써 天과 人의 거리
를 좁힌다고 할 수 있다. 넷째, 天이 지닌 美의 본질이 人의 마음에 의
해 규정․발현되고, 추상적 개념으로서의 人이 생기를 띠고 외부세계를
바라보면서 미학적 특징이 생겨난다. 天의 미학적 특징은 숭고미이고,
人의 미학적 특징은 우아미와 골계미이다.
영어 초록
This writer divides the reading method of Toegye into the contentand the form, and then inquire into Chunin-hapil(天人合一) of Toegye
under the category of the content. The results are as follows. Firstly,
Chun(天) in the outside of the reading method is a subject moving
lively and changing, and even though Chun(天) and In(人) are same in
the ultimate origin, In(人) is a being depended by Chung(淸)․Tak(濁)․
Soo(粹)․Bak(駁) of Gi(氣). Secondly, Chun(天) and In(人) in the inside
of the reading method are contradicting to each other. It is thought that
Toegye widened up the distance between Chun(天) and In(人), in order
to call upon In(人) to strenuous effort in the aspect of oughtness.
Thirdly, Chun(天) is moving and approaching to In(人). And In(人) is
approaching to Chun(天) by way of self-cultivation. It is possible to say
that Toegye closed the distance between Chun(天) and In(人) by giving
a function of Hwalmul(活物) to Chun(天) and In(人). Fourthly, the
essence of beauty which Chun(天) attains is defined and sprouted by
the mind of In(人), and when In(人) as an abstract concept is vitalized,
and looks at the outside world, the aesthetic quality is generated. The
aesthetic quality of Chun(天) is a sublime beauty, and the aesthetic
quality of In(人) is a beauty of elegance and humor.