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서지정보
ㆍ발행기관 : 영남퇴계학연구원
ㆍ수록지정보 : 퇴계학논집 / 11권
ㆍ저자명 : 退溪, 「戊辰六條疏」, 聖學, 惟精惟一, 科學, 객관적인식, 본성실현, 상보적융합
ㆍ저자명 : 退溪, 「戊辰六條疏」, 聖學, 惟精惟一, 科學, 객관적인식, 본성실현, 상보적융합
목차
1. 들어가는 말2. 「戊辰六條疏」에 드러난 退溪의 聖學
3. 聖學과 科學의 만남은 어떻게 가능할까?
4. 맺는말
한국어 초록
退溪(1501-1570)는 戊辰年(1568)에 宣祖에게 「戊辰六條疏」를 바쳤다. 退溪 聖學十圖를 저술하기 이전에 이 「疏」에서 聖學의 의미를 명
쾌하게 밝히고 있다. 退溪에 의하면 “人心惟危, 道心惟微. 惟精惟一, 允
執厥中.”은 聖學의 淵源이다. 大學의 格物致知와 中庸의 明善은 “惟
精”에 해당하며, 大學의 誠意, 正心, 修身과 中庸의 誠身은 “惟一”에
해당한다. 致知를 통하여 至善에 대한 眞知를 얻고, 力行을 통하여 至善
을 실천하게 되면 자신의 본성을 온전히 알고 실천하는 聖人이 된다. 科
學은 객관적 사실을 인식하는 학문인데 반하여 聖學은 자신의 본성을 인
식하고 실천하는 학문이다. 과학자의 객관적 인식과 聖學의 본성실현의
학문은 서로 지향하는 바가 다르고 방법도 다르다. 이 두 가지의 차이에
대한 정확한 인지는 科學과 聖學의 상보적 융합을 크게 도울 수 있을 것
이다.
영어 초록
T’oegye(退溪, 1501-1570) dedicated the Mujin six provisionsmemorial to the Throne to SunCho(宣祖) in 1568(Mujin:戊辰).
This memorial to the Throne clearly shows the meaning of the
sage learning, and we can find T’oegye’s view of it before
publishing the Ten Diagrams on Sage Learning(聖學十圖) in it.
He thought the sage learning is based on the passage “the
mind of man is restless, its affinity to what is right is small.
Watch carefully and practice hard, that you may sincerely hold
fast the Mean.(人心惟危, 道心惟微. 惟精惟一, 允執厥中.)”
“Investigation of things” and “perfection of knowledge” in the
Greate Learning and “understanding what is good” in the
Doctrine of the Mean are ways of “watching carefully”, and
“making the will sincere”, “rectification of the mind” and
“cultivating the personal life” in The Greate Learning and
“being sincere with oneself” in the Doctrine of the Mean are
means of “practicing hard”. If one becomes a man who has
real knowledge of the highest good through “the perfection of
knowledge” and practices the knowledge of that through
“practicing with effort”, we call him a sage who knows our
own nature and practices it. While the goal of the natural
science is recognizing the object, the sage learning aims at
knowing and practicing our own nature. Thus, natural scientists
and sage learners have different views on aims and methods of
their study. If we come to understand this distinction, it might
be a great contribution to the complementary convergence of
these two fields of study.
참고 자료
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