무속화 전시의 효과적 방안과 그 의의 -가회박물관 무속화 특별전 (2004.10.4-12.12) 을 사례로-
* 본 문서는 배포용으로 복사 및 편집이 불가합니다.
서지정보
ㆍ발행기관 : 한국박물관학회
ㆍ수록지정보 : 박물관학보
ㆍ저자명 : 이은하
ㆍ저자명 : 이은하
목차
Ⅰ. 무속화 전시의 목적Ⅱ. 전시기획과 연출
Ⅲ. 전시환경
1. 전시관의 구조
2. 작품의 전시환경
lV. 무속화 전시의 의의
참고문헌
한국어 초록
민간신앙과 관련한 종교화이자 민화적 성격을 지닌 무속화는 무당이 모시는 신을 형상화 하여신당에 걸거 나 굿판에서 사용된 그림이다 따라서 일반 대중들이 무속화를 접할 기회는 상당히 제
한적일 수밖에 없었으며, 민화처럼 작가가 알려지지 않고 무당이 죽고 나면 소장했던 그림을 태우
는 예 가 일반적이어서 그것의 사적 고찰이 어렵다는 이유로 오랜 역사에 비해 활발한 연구는 이루
어지지 못한 실정이다. 그러나 무속의 영향력이 현재까지도 사회 기저에 존재히는 한, 신앙의 대
상을 형상화한 무속화는 민간신앙과 회화사의 연구에서 소홀히 할 수 없는 부분이다
무속화는 특정한 실용목적의 그림이기 때 문에 감상화가 주류를 차지하는 미 술사학계 연구대상
에서 는 제외되어 왔으나, 민속학계에서는 무속화의 전통과 특성에 대해 계속 주목히여 왔다. 이러
한 성과에 힘입 어 최근에는 무속화의 본격적인 전시와 연구가 이루어지고 있으며1) 종로구 가회
동에 위치한가회박물관의 무속화특별전은그것의 한예라고할수있다.
영어 초록
The purpose of this article is to consider effective exhibition planning and their meaningof Shamanist paintings through a case study on a special exhibition organized by the Gahoe
Museum in Seoul. Shamani st paintings represented Shamanist gods and goddesses have a
long history as the Korean people. However they have no attraction at present to the laymen
except some persons such as art hi storian, folklorist, photographer, etc. The reason is that
laymen have few opportunity to access Shamanist paintings in their daily life and also only
a few person have very limited knowledge on Shamanistic objects and its history. 1n order
to undergo these problematic matters, the first step must go to show closely Shamanist
paintings in a museum or cultural center in the perspecti ve of hi story or art history, and the
second step must go to interpret the meaning of Shamani st paintings as cultural heritage of
the Korean people.
1t is a first consideration that planning an exhi bition on shamanist paintings is to provide
basic understandings of them in relation to place or space, time or period, use or utilization,
maker or us er, skill or technic, rol e and fun c ti ons, etc. There are two as pects of
consideration so as to plan a special exhibition on shamanist paintings; one is Shamanist
paintings as religious objects, the other is Shamanist paintings as art objects.
A special exhibition hall of Shamanist paintings is better to be taken account of their
characteristics, the demand of gallery space, v씨IS잉ltorγ convenience and their expectation.
For a good planning exhibition 0 11 Shamanist paintings, it is necessary to consider lighting,
temperature, humidity, installation of showcases etc. in the gallery, so that Shamanist
paintings should not to be deteriorated and any inconvenience in the gallery should not to be provided to a visitor.
A special exhibition on Shamanist paintings organized by the Gahoe Museum from 4th
Oct. 2004 to 12th Dec. 2004 was not satisfied by myself on account of the narrow and small
exhibit hall and undeveloped special exhibition planning. It is needless to say that in order
to a good exhibition, the special exhibition hall should be expanded, and the systematic
process of exhibition planning should be required, and furthermore visitors ’ continual
interest and support should be followed .
참고 자료
없음태그
"박물관학보"의 다른 논문
- 『사립미술관의 현실과 과제』에 대한 토론문 -결론에 대한 추가 및 세부 제언-3페이지
- 『용산 새 국립박물관의 성과와 과제』에 대한 토론3페이지
- 수집 2세대의 박물관 전시21페이지
- 한국의 박물관, 현실과 과제16페이지
- 사립(私立)박물관을 생각한다9페이지
- 용산시대 국립중앙박물관 기획특별전과 전시콘텐츠 마케팅20페이지
- 강원 영동지역 역사민속계 박물관의 유물관리 개선 방안 연구14페이지
- 국립중앙박물관문화재단의 역할과 ‘극장 용’의 마케팅26페이지
- 스토리텔링을 적용한 박물관 전시 구조에 관한 연구19페이지
- 문화재교육의 프로그래밍 방법론에 관한 연구26페이지