* 본 문서는 배포용으로 복사 및 편집이 불가합니다.
서지정보
ㆍ발행기관 : 한국박물관학회
ㆍ수록지정보 : 박물관학보
ㆍ저자명 : 홍라영
ㆍ저자명 : 홍라영
목차
Ⅰ. 들어가며Ⅱ. CIMAM - 현대미술 국제위원회
Ⅲ. 2004 서울세계박물관대회와 CIMAM
Ⅳ. 한국 미술관의 미래와 CIMAM의 역할
참고문헌
한국어 초록
2004 서울 세계박물관 대회 1주년을 맞이하여 지난 12월 9일에 열린 제 15회 박물관학 대회에서 발표되었던 것을 기본으로 하였다. 이 글은 목적은 다음과 같다. 첫째, 국제박물관협의회 (이하
ICOM)의 국제위원회 중 근?현대미술위원회 .CIl매M의 활동 내용을 보고하고 둘째, 그 활동 성
과를평가하며 셋째, 이 성과가어떻게 한국의 미술관발전에 기여할것인가에 관한 CIl매M의 역
할을 모색하는 것이다. 이를 위하여 2004년 세계대회에 맞추어 열린 ClMAM의 총회 자료와 사
후 결과보고서를 참고로 하였다.
ICOM 국제 박물관 협의회에는 현재 307TI 의 국제 위원회가 있으며 국제 근 현대 미술위원회
인 CIMAM 이외에도 ICDAD 국제장식미술디자인위원회. ICFA 국제순수미술위원회의 미술분과
위원회가 있다. 이 중 ClMAM은 현대미술과 관련한 유일한 국제기구이며 ICOM 국제위원회 중
에서 가장 활발한 활동과 안정적인 재정기반을 가지고 있다. 또한 매해 총회를 개최하여 현대미술
계의 학술적이면서도실무적인 발전을주도하고 있다.CIl매M의 개괄적 설명은다음과 같다.
영어 초록
The CIMAM Seoul 2004 became a forum for discussions led by the world 's foremostexperts in modem art. I believe that there was special significance in this gathering because
both the understanding and the horizons of Asian museums and art systems in the context
of the rapid changes in the flow of modem art were greatly increased.
The theme of the CIMAM Seoul 2004, "the Shifting Landscape of Contempory Art and
Asia" was decided by the organizing committee. Through the three sessions during the
conference, the members of CIMAM were able to comprehensively discuss not only the
changes in international art, Asian galleries, curatorship as well as global and local
problems but also where Asian art stood at that point in time and the similarities and
differences between cultures.
Furthermore, at the CIMAM Seoul 2004, ongoing issues facing museums such as fund
raising, the transformation of the exhibition paradigm, and ethical issues were also raised.
In this article, Indonesian, Chinese, Japanese, and Australian cases as well as Korean one
were introduced at the conference, so that the meaningful experiences and opinions were
shared with the participants from all over the world. Therefore, the CIMAM Seoul 2004
provided significant opportunities to share ideas on modern Korean art and culture with the
world, and to strengthen our relationship with the world’s major museums.
Within the ICOM 2004 Seoul, CIMAM dealt with both the change in paradigm facing
museums, exhibition planning, and curatorship as well as more theoretical topics such as philosophical and moral issues in an effort to delve into what the new directions for modem
art are.
Such a meaningful outcome of the CIMAM Seoul 2004 should be sustainable elements
for the development of the museums of arts and other cultural practices in Korea through
CIMAM activities. They are as follows
First, Cα,fAM should more actively establish the intemational network between Korean
museums and other ones overseas so as to facilitate the collaboration works.
Second, CIMAM should play an active role in the professional and acadernic exchanges
between museums and other related institutions in Korea.
Third, CIMAM should introduce current intemational issues of contemporary art and
related institutional policies to the Korean art and museum field.
Last but not least, Cα1AM should play a leading role in introducing Asian 따t not only to
Korea but also to the world so that it could establish the regional and cultural identity of
Asian and Korean art, especially, in a rapidly growing contempory art.
참고 자료
없음"박물관학보"의 다른 논문
- 『사립미술관의 현실과 과제』에 대한 토론문 -결론에 대한 추가 및 세부 제언-3페이지
- 『용산 새 국립박물관의 성과와 과제』에 대한 토론3페이지
- 수집 2세대의 박물관 전시21페이지
- 한국의 박물관, 현실과 과제16페이지
- 사립(私立)박물관을 생각한다9페이지
- 용산시대 국립중앙박물관 기획특별전과 전시콘텐츠 마케팅20페이지
- 강원 영동지역 역사민속계 박물관의 유물관리 개선 방안 연구14페이지
- 국립중앙박물관문화재단의 역할과 ‘극장 용’의 마케팅26페이지
- 스토리텔링을 적용한 박물관 전시 구조에 관한 연구19페이지
- 문화재교육의 프로그래밍 방법론에 관한 연구26페이지