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서지정보
ㆍ발행기관 : 한국박물관학회
ㆍ수록지정보 : 박물관학보
ㆍ저자명 : 구보경
ㆍ저자명 : 구보경
목차
Ⅰ. 서론Ⅱ. 본론
1. 디지털 테크놀로지와 정보화시대의 박물관
2. 테크놀로지 vs 박물관
3. 정보보유와 보급의 장소로서 박물관
Ⅲ. 제안과 결론
참고문헌
한국어 초록
일반적으로 박물관이란 문화재 및 예술작품을 소장하고 관리하며, 연구조사하고, 일반 대중에게 소장품 및 전시품을 감상할 수 있는 공간을 제공하는 역할을 감당하는 곳이다. 그러나 이
런 제도적이고 정적인 장소로서의 박물관은 다이나믹한 디지털 문화시대에 새로운 자리매김을
필요로 하고 있다. 1980년 중반 이후, 미국 미술관 커뮤니티 사이에서는 멀티미디어 (Film,
π1. V?deo 등)가 전시 디자인과 박물관 교육 프로그램에 비중 있게 사용되어왔다. 무엇보다도,
박물관 디렉터와 큐레이터들은 전시기획에 있어 예술품의 미적요소와 작품 배경, 역사, 문화적
컨텍스를 관람자들에게 효과적으로 전달하기위한 전시의 질적 호t상의 수단으로, 그리고 블록
버스터식의 관객동원이라는 박물관 관람의 양적 증가를 위한 수단으로 첨단 인터랙티브 테크
놀러지 (new interactive technologies) 를 도입하기 시작했다. 박물관 관람자들특히 젊은이들
과 어린이들은 전시장 한가운데 마련된 컴퓨터 화면을 통한 전시감상과 인터랙티브한 프로그램
에 환호했으며, 더 나아가 그들은 이런 테크놀러지를 통한 자신들의 참여를 주요 박물관 관람
목적으로 꼽는 결과를 낳기도 했다. 테크놀러지 도입을 지지하는 박물관 큐레이터들은 테크놀
러지가 예술품이라는 미적대상에 접근할 때 파생되는 복잡한 사상들과, 배경들을 이해하는데 새
로운 해결책이 되고 유동성을 제공한다고 보았다. 이처럼 테크놀러지는 박물관 큐레이터 및 종사
자들과 관람객 모두에게 신선한 충격을 시사했다.
영어 초록
In general, art museums are dedicated to fostering an understanding of works of art, toconducting research, and to delivering results to the public. Since the rnid-1980s, electronic
media have assumed an ever-greater role in accomplishing such goals among museums in
the United States. For the most part, museum directors and curators have embraced new
interactive technologies for their promise to offer aesthetic, cultural, and contextual
information on exhibits, and to boost museum attendance. Museum visitors, especially
children and young adults, have responded enthusiastically to interactive exhibits, even
corning to expect them as an integral p따t of the museum experience. Curators supporting
the new technology argue that such innovations as interactive CD-ROM stations offer
flexibility and new solutions to the problem of representing complex ideas and processes.
New technologies can transform the ability of museum visitors and museum professionals
to interact with museum objects. Since the end of the 1990s, the increased sophistication of
computer technologies has introduced new challenges for museums and museum staff as
well as museum visitors. It seems, then, that the introduction of technology into the
museum is challenging traditional exhibition concepts, creating new interactions between
the audience and the object, and affecting the museum’s core operations. Most importantly,
technology is allowing a larger audience to participate in new learner communities beyond
the walls of museums.
Researchers in the field of Museology and museum professionals examines how modern museums engage with community and individual visitors, and how the paradigm shift affect
the world of museum environment in terms of technology application. Most scholars has
pointed out the correlation between the technological adaptation in the museum and
changes both in the roles of museum professionals and in the way the visitor is perceived.
There basic thrust is that recent technological developments have created new capabilities
for the museum as an information repository.
ln the realm of arts and culture it will be useful to understand current cultural phenomena
behind museums, and to identify korean museum in the age of digital technology and
information by exploring the cause and effect of the technology adaptations as sociocultural mechanism.
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