* 본 문서는 배포용으로 복사 및 편집이 불가합니다.
서지정보
ㆍ발행기관 : 한국조형교육학회
ㆍ수록지정보 : 조형교육 / 37권
ㆍ저자명 : 박숙영
ㆍ저자명 : 박숙영
목차
I . 서론II . 구축주의 의 분파 : ‘생산주의 ’와 ‘사실 주의 ’
III. ‘사실주의’ 구축주의 조각의 공간개념에 대한 재정의
1. 깊이로서의 공간
2. 시공연속체
IV. ‘사실주의’ 구축주의 조각에 나타난 시간성
1. 실제 움직임
2. 환영적인 움직임
V. 결론
※ 참고문헌
※ ABSTRACT
한국어 초록
19세기 말 유럽에서는 산업혁명으로 인한 사회 변화와 아카데미즘에 대한 반발 속에서 새로운 예 술 운동들 이 등장하기 시작한다. 상징주의, 입체주의, 미래주의, 절 대 주
의, 신조형주의, 구축주의 등 이 그 예 로 전통적인 미학을 근본적으로 재평가하는 이
운동들은 각기 고유한 접 근 방식 으로 리얼리티에 대한 재현 을 실험 하였다.
러시아에서 일어난 구축주의 는 엄밀하게 두 개의 분 파로 구분된다. 하나는 1920- 21
년에 간(Alexe? Gan) 이 <구축주 의 > 라는 글 에서 정의내린 공상적 정 치 이 상주의를 지
향하는 ‘생산주의(Producti vism) ’ 이다. 그 리 고 또 다른 하나는 순수한 조형 언어 를 추구
하는 ‘사실주의(Realism) ’이다. 이 두 그룹 의 정치적 입장은 완전히 다르 나, 새 로운 사
회는 새 로운 예 술언 어 를 요구한다는 아방가르드 정신 하에서 전통적 인 조각이 지닌 상징이나 환영을 거부하고 새 로운 재료로 새로운 공간을 표현한 점에서는 유사점 을
갖는다.
영어 초록
Realism-Constructivist brought innovation on the sculptural art within new understanding about the space and time. They replaced the traditional concept of space which is the space as mass to the 'depth'. The 'depth' which explained by stereometric method deconstructed a mass and firmity of the sculpture, erased the dense of volume and expanded the space into the empty volume. Besides, they understood space as space-time continuum. Therefore, Kinetic rhythm that is a real time in the sculpture has been appeared. Kinetic rhythm has been expressed as a real movement and illusional movement of the static structure in realism-constructivism sculpture. The real movement produced a brand new concept of virtual volume. This means that the sculpture obtained new dimension of dematerialization by deconstructing its materiality. The illusional movement was expressed by the spatial construction of simple surface and innumerable lines. It accompanied by the journey of viewpoint and physical movement of viewers within the passage of time. Movement expression of Realism-constructivism transits the sculpture which has long been defined as a spatial art to temporal art. It became an origin of Kinetic Art. The optical effect of the industrial material and light has related with Op Art and Light Art of 1960s as well. The experiment that causes movement effect by viewer's viewpoint and physical motion within space-time continuum connected into the issue of viewer participation specially in the 1960s art tendencys such as Minimal art. Furthermore, encountering with the digital technology, it intensifies and expands its complicated expression and aesthetical meaning through Video Art or Interactive Art which explores the viewer participation and the sense of time and space.참고 자료
없음"조형교육"의 다른 논문
- 산학협력을 통한 그래픽 유저 인터페이스 (G.U.I) 디자인 실무연계 프로젝트의 교육 개발과 적용23페이지
- Developing a Community-Based Art Education Curriculum 27페이지
- 공간 묘사력 신장을 위한 초등 미술감상지도 - 초등학교 6학년 아동을 중심으로 -37페이지
- 미술교육에서의 광고 미학25페이지
- 집단분석적 미술치료 고찰 25페이지
- 카오스 이론의 미술교육학적 의의 탐구 20페이지
- 미술교과서에 제시된 현대미술 도판 분석을 통한 미술교육 역량강화 방안 연구26페이지
- 컴퓨터그래픽을 활용한 집단미술치료가 청소년 스트레스 감소에 미치는 영향 - 실업계 고등학생을 대상으..26페이지
- 전통회화 재료로서 견(編)의 특성과 교육적 활용19페이지
- 가상박물관 (Virtual Museum) 과 시각문화미 술교육의 통합적 접목에 대한 소고29페이지