전통미술교육에서 그림자놀이의 미학적 의미와 활용방안
* 본 문서는 배포용으로 복사 및 편집이 불가합니다.
서지정보
ㆍ발행기관 : 한국조형교육학회
ㆍ수록지정보 : 조형교육 / 44권
ㆍ저자명 : 김선아, 이주원
ㆍ저자명 : 김선아, 이주원
목차
I. 서론II. 그림자놀이의 사상적 배경
1. 그림자놀이의 역사
2. 공간에 관한 동양미학
Ⅲ. 그림자놀이의 조형성
1. 사유 공간으로서 경계
2. 정신적 표상으로서의 형상
3. 빛으로 드러내는 이상세계
Ⅳ. 그림자 놀이의 교육적 활용
1. 그림자놀이를 위한 준비
2. 제작 방법 및 적용
3. 교육적 의의
Ⅴ. 결론
※ 참고문헌
※ ABSTRACT
한국어 초록
빛과 그림자를 이용하여 공간속에 실루엣의 이미지들을 투사하는 방식의 예술양식인 그림자놀이는 거의 모든 문명에 걸쳐 세계적으로 나타난다. 그 중에서도 이에 관한 최초 기록들을 동양에서 찾아 볼 수 있는데, 중국 한(漢) 무제(武帝)때인 기원전 121년에 이미 그림자놀이에 관한 기록이 나타난다(진중권, 2005: 99). 본 연구에서는 동양에서부터 기원한 전통 그림자놀이를 역사적으로 고찰하고, 빛과 형의 조형요소에 대한 동양미학의 사상적 접근을 시도하여 미술교육적 시사점을 도출하고자 한다.영어 초록
This study attempts to search for the way to expand the contents andmethods of traditional art education by teaching Shadow Play based on oriental
aesthetics. The historical literature manifests that the screen in Shadow Play
creates the space filled with light and at the same time empty with nothing. Thus,
it is a conceptual space in which symbolic objects can appear, act, and disappear.
These artistic elements embody the oriental aesthetics that values emptiness,
spirituality, and transparency in traditional art. In order to extend this historical
and aesthetic investigation, this study presents the concrete way to utilize tradition
Shadow Play in art education. The process of making the screen and objects for
Shadow Play is elaborated so as to visualize how Shadow Play can be taught as
means of teaching the value and meanings of traditional art. As conclusion, the art
educational implication of Shadow Play is discussed in two aspects. First, Shadow
Play can be a significant method in art education because it connects life with art,
tradition with contemporary, and the oriental with the western. Second, by utilizing
Shadow Play, art teachers can make traditional art more familiar and interesting to
students who may feel tradition as remote and eccentric.