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서지정보
ㆍ발행기관 : 서강대학교 철학연구소
ㆍ수록지정보 : 철학논집
ㆍ저자명 : 최진석
ㆍ저자명 : 최진석
목차
I. 서II. 경험: 중국 사유의 원천
III. 결론
한국어 초록
본 논문은 중국적 사유 전통의 가장 분명한 특징 가운데 하나를 “실용주의”로 본다면, 그 “실용주의”를 발생시킨 철학적 근거는 무엇인가라는 질문에서 비롯되었다. 본 논문에서는 그것을 중국적 사유 전통 자체가 실재하는 구체적 세계를 진리의 근거처로 보기 때문이라고 주장한다. 실재하는 구체적 세계를 진리의 발원처로 볼 수밖에 없도록 인도하는 철학적 특성을 ‘현상성’이라고 불렀다. 그것을 논증하는 과정에서 선진 시대 공맹(孔孟)과 노자(老子)의 철학을 분석대상으로 삼았다. 중국 철학의 원천인 공맹이나 노자의 사상은 기본적으로 경험에서 출발한다. “사유의 현상성”은 사유의 저급성을 드러내는 말이 아니다. 오히려 사유의 현대성을 드러내는 말이다. 최근 등장하는 포스트 모던적 사유는 형이상학화한 개념의 구축물을 가지고 세계와 관계하는 방식으로부터 벗어나고자 하는 노력의 한 표현이다. “개념”의 세계가 부차적이고, 구체적이고 실제적인 “현상 세계”가 진실이라는 생각을 하기 시작하면서 현대가 열렸다. 그래서 현대를 연 대표적인 철학자들인 프로이드, 칼 맑스, 니체 등은 대부분 “이성”을 부정하고, 오히려 “감성”과 “물질” 혹은 “욕망”을 더 근본적인 것으로 보는 것이다. 이 점에서 본 논문은 중국 사유의 현대성을 논증했다고도 말할 수 있겠다.영어 초록
The dissertation is rooted from an inquiry, questioning the existence of thephilosophical evidence on the outbreak of “pragmatism”, considering that
“pragmatism” is one of the distinct characteristics regarding tradition of Chinese
thought. This is because the tradition itself sees the existing world as where the
truth prevails. Phenomenon is considered to be a philosophical characteristic that
guides the world we live in to be seen only as the source of the truth. The
philosophy of Confucius and Mencius, and Lao-tzu from the Advanced Era was
utilized as subjects of analysis while proving the thesis. Confucius and Mencius,
and Lao-tzu’s ideas usually originate from their experience. The concept
“phenomenon of thought” does not carry the out meaning of inferiority; yet it
brings out the conceptualization of modernity. Post-Modern thought tries to get
away from the method of relating metaphysical structure of idea to the world.
Ever since the start of the modern era, the idea of “conception” became
secondary to the more detailed and practical interpretation of phenomenon, as it
started to be scrutinized as the truth. Hence typical modern philosophers such
as Freud, Karl Marx, Nietzsche, etc… deny rationality, and regard sensitivity,
substance or desire to be more fundamental. From this point, you can say that
the modernity of Chinese thought was demonstrated from this dissertation.
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