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서양 뮤지엄의 수집 활동과 그 영향

(주)학지사
최초 등록일
2015.03.25
최종 저작일
2014.06
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서지정보

발행기관 : 한국박물관학회 수록지정보 : 박물관학보 / 26권
저자명 : 박윤옥

목차

Ⅰ. 서론
Ⅱ. 뮤지엄 컬렉션 형성
Ⅲ. 컬렉션의 체계적 분류, 그 이후
1. 학문의 발달
2. 유럽중심주의
3. 경제적 영향
Ⅳ. 결론
참고문헌

한국어 초록

물질세계는 인간이 만들거나 사용한 물건들로 꽉 차있다. 사람들은 목적을 가지고 물건을 만들
었으며, 따라서 모든 물건에 존재의 의미를 부여한다. 이러한 물건, 즉 오브제(Object)에는 인류의
흔적과 의도가 있다. 오브제는 수집이라는 과정을 거쳐 컬렉션으로 모이게 되는데, 컬렉션은 수집
하는 사람의 일부로서 자신이 누구인가를 드러내게 되는 중요한 수단으로 수집가의 삶과 가장 친
밀한 관계를 지니고 있다. 하지만 컬렉션을 누가 가지고 어떻게 해석하느냐에 따라서 세계관이나
가치관을 형성하는데 많은 영향을 끼치게 될 것이다. 왜냐하면 컬렉션은 세상과의 관계를 구축하는
특정 방식을 대변하기 때문이다.
서구 유럽에서는 일찍이 침략과 해외 탐사 등 여러 가지 방식과 경로를 통해 오브제를 수집했다.
그들은 단순히 기념품이라든가 자신의 관심사를 따라 오브제를 모은 것이 아니고, 17세기부터는
계몽주의와 식민주의가 발달함에 따라 전 세계에서 구할 수 있는 모든 오브제를 조직적으로 수집
하게 된다. 수집된 컬렉션은 거의 모든 분야에 펼쳐 있어 컬렉션을 분류하고 연구하게 되면서 고고
학, 인류학, 민족학, 자연과학 같은 체계적인 학문으로 자리 잡게 된다. 이러한 학문의 발달과 함께
유럽과 서구인이 세계 중심이 되고 가장 우수하다는 이론을 세우면서 유럽중심주의가 팽배하게
된다.
서양에서 유럽 중심의 학문적 기초 수립은 일부 문화자원의 국제 불균형에서 왔다고 볼 수 있다.
문화자원의 국제 불균형은 또한 부(富)의 불균형을 반영하는 것으로, 뮤지엄과 그 컬렉션은 국가의
문화정책을 적용하는데 귀중한 도구가 되었다. 세계의 대규모 뮤지엄들은 한 나라의 문화적 부를
상징하는 주요 기관이며 관람객을 끌어들이는 볼거리로서 관광수입을 내는 매우 중요한 경제자산
이다. 뮤지엄 컬렉션의 불균형은 한 나라 안에서 자신들의 유산을 ‘빼앗긴’ 사람들에게도 영향을
미친다. 이는 유럽의 팽창주의와 제국주의에 자신들이 살아왔던 땅과 주권을 빼앗긴 북아메리카의
인디언이라든가 호주의 마오리족뿐만 아니라 중남미의 인디오들에게서도 나타나고 있다.

영어 초록

The material world is full of objects which human beings have made, used, or modified. People
have created them for their purposes, which gives every object its own significance of existence.
Objects contain the human's trace and intention. Objects are gathered as a collection while collecting.
As part of a collector, a collection is an important vehicle to reveal who he/she is, which has a very
close relationship with the life of the collector. However, the collection would have a big influence
to shape a world view or values depending upon who owns the collection and how to interpret it
since the collection represents specific methods to construct the relation with the world.
Earlier in the western Europe, people collected a great number of objects through a range of
methods and routes, including invasion and overseas expeditions. They did not just accumulated
souvenirs or fetish objects. But they also raked as many objects as they could systematically from
all over the world as the Enlightenment and colonialism developed from the 17th century onward.
Amassed collections covered almost every field, which were established as disciplines of
archaeology, anthropology, ethnography and natural sciences through systematic categorisation and
research. Coupled with the development of disciplines, eurocentrism was surged that Europe and
western people were superior to non-Europeans as the centre of the world.
Such disciplines from a European-centred perspective came partly from the imbalance of cultural
resource of museum collections. This international imbalance of cultural resource also portrays the
imbalance of wealth, thereby museums and their collections have become a precious instrument to
apply their national cultural policies. Most large museums in the world are not only leading
organisations to symbolise cultural abundance of their nations, but also crucial economic assets to
obtain tourism income by drawing visitors as popular tourist attractions. The imbalance from museum
collections affects those who have been ‘robbed’ their cultural heritage within their own countries.
This is evident to the North America Indians, the Maori people in Australia and the indigenous
people in Central and South America who lost their own lands and sovereign power by European
expansionism and imperialism.

참고 자료

없음

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