• 파일시티 이벤트
  • LF몰 이벤트
  • 서울좀비 이벤트
  • 탑툰 이벤트
  • 닥터피엘 이벤트
  • 아이템베이 이벤트
  • 아이템매니아 이벤트

중학교 체육교사의 교재개발 경험에 관한 내러티브 탐구

(주)학지사
최초 등록일
2015.03.25
최종 저작일
2014.12
23페이지/ 어도비 PDF
가격 5,200원 할인쿠폰받기
다운로드
장바구니

* 본 문서는 배포용으로 복사 및 편집이 불가합니다.

서지정보

발행기관 : 이화여자대학교 교과교육연구소 수록지정보 : 교과교육학연구 / 18권 / 4호
저자명 : 윤현수

목차

I. 연구의 필요성 및 목적 1
II. 연구방법 3
1. 연구 참여자와 연구자 3
2. 자료수집 및 분석 4
III. 세 체육교사의 교재개발 경험 5
1. 체육 교재개발의 시작 5
2. 체육 교재개발 과정에서의 어려움 6
3. 체육 교재개발 과정에서의 보람 9
IV. 세 체육교사의 교재개발 경험의 의미 11
1. 체육 교재개발의 프로슈머(prosumer) 11
2. 모방, 창조로 가는 길 12
3. 양단불락(兩端不落)의 추구 14
4. 학습공동체를 통한 지식 창출 15
V. 세 체육교사의 다시 살아가기 16
Abstract 22

한국어 초록

이 내러티브 연구는 세 중학교 체육교사의 교재개발 경험을 기술하고 그 교육적 의미를 탐색하는데 목적이있다. 연구참여자는 유목적 표집 중 결정적 사례 표집법에 의해서 선정된 13년 경력의 세 중학교 체육교사이다. 자료는 공식인터뷰 자료를 주 자료로 사용하였고 저널 ,이메일, 비공식 전화 통화를 추가 자료로 수집하였다. 수집된 자료는 연구참여자의 체육 교재 개발의시작, 교재개발 과정에서의 어려움과 보람을 시공간, 관계 속에서 기술하는이야기하기,그이야기의 의미를 해석하는 다시 이야기를 통해 귀납적으로 분석하였다. 연구의 진실성은 자료수집의 다각도검증,연구참여자로부터의 코딩 및 결과물에 대한 확인, 동료연구자와의 연구과정 검토, 부정적 사례의 재검토를 통해 확보하였다. 연구참여자들은 매너리즘에 빠져 새로운 체육수업에 대한 갈증을 느끼고 있었는데 우연히 얻게 된 미국의 체육 교재를 통해 한국형 교재를 개발하고자 의기투합 하였다. 교재를 개발하는 과정은 순탄치 않았다. 샘플테스트와 교재에 포함 될 종목선정, 정확한 개념과 계열성이 확보된 내용틀의 구축, 삽화와 동영상을 활용한 시각화작업, 정기적 모임을 만드는 과정 그리고 사업과 교육적 가치에 대한 균형을 잡는데에 어려움을 겪었다. 하지만 교재개발과정에서 어려움만을 겪은 것은아니었다. 내용발달 체계를 적용하여 교재내용을 재구성하는 과정, 교수방법을과제,학생, 교사카드로 확장하는과정, 샘플제작과 수업실연 준비 과정에서 보람을느꼈다. 이러한 세 체육교사의 교재개발과정은 체육 교재개발의 프로슈머, 모방, 창조로 가는길, 양단불락의추구, 학습공동체를 통한 지식 창출이라는 4가지의미로해석되었다.|This narrative research intends to describe three middle school physical education teachers’ experiences in the development of teaching materials, and inquires the experiences’ educational implications. The participants were three middle school physical education teachers with more than 13 years of teaching experience, who were selected by critical case sampling. The main part of the data was obtained from formal interviews with the participants. Journals, emails, and informal interviews through telephone calls were also conducted for additional data. The collected data were inductively analyzed through the participants’ storytelling about their experiences of participation in teaching materials development in terms of difficulties and rewards, relationships with others, and self interpretation of their own experiences. The participants experienced mannerism in teaching and began demanding for a new physical education class, which encouraged them to develop Korean teaching materials, influenced by United States physical education teaching materials. During the development, they encountered difficulties in selecting games to be included in the teaching materials and sample testing, and in establishing the correct concepts and proper sequences of contents. Furthermore, there were difficulties in utilizing illustrations and video clips, holding regular meetings, and striking a balance between projects and educational values. There were positives to take from the development project, however. Encouragements were found in the process of rearranging the contents of teaching materials by applying a task development system, of extending the teaching methods to assignment, students, and teacher cards, and of creating samples and preparations for teaching. The analyses showed that these three physical education teachers' teaching material development process has implications as follows: the prosumer of developing the teaching materials, ways to imitation and creation, pursuits of a win-win situation, and knowledge creation through the learning community.

영어 초록

This narrative research intends to describe three middle school physical education teachers’ experiences in the development of teaching materials, and inquires the experiences’ educational implications. The participants were three middle school physical education teachers with more than 13 years of teaching experience, who were selected by critical case sampling. The main part of the data was obtained from formal interviews with the participants. Journals, emails, and informal interviews through telephone calls were also conducted for additional data. The collected data were inductively analyzed through the participants’ storytelling about their experiences of participation in teaching materials development in terms of difficulties and rewards, relationships with others, and self interpretation of their own experiences. The participants experienced mannerism in teaching and began demanding for a new physical education class, which encouraged them to develop Korean teaching materials, influenced by United States physical education teaching materials. During the development, they encountered difficulties in selecting games to be included in the teaching materials and sample testing, and in establishing the correct concepts and proper sequences of contents. Furthermore, there were difficulties in utilizing illustrations and video clips, holding regular meetings, and striking a balance between projects and educational values. There were positives to take from the development project, however. Encouragements were found in the process of rearranging the contents of teaching materials by applying a task development system, of extending the teaching methods to assignment, students, and teacher cards, and of creating samples and preparations for teaching. The analyses showed that these three physical education teachers' teaching material development process has implications as follows: the prosumer of developing the teaching materials, ways to imitation and creation, pursuits of a win-win situation, and knowledge creation through the learning community.

참고 자료

없음

자료문의

제휴사는 별도로 자료문의를 받지 않고 있습니다.

판매자 정보

마음과 세상을 연결하는 학문의 전당을 꿈꾸며 학지사는 단순히 책을 출판하는 곳이 아니라 인간의 마음을 아름답고 풍요롭게 하는 종합적인 학문 서비스를 위해 노력하고 있습니다.

주의사항

저작권 본 학술논문은 (주)학지사와 각 학회간에 저작권계약이 체결된 것으로 AgentSoft가 제공 하고 있습니다.
본 저작물을 불법적으로 이용시는 법적인 제재가 가해질 수 있습니다.
환불정책

해피캠퍼스는 구매자와 판매자 모두가 만족하는 서비스가 되도록 노력하고 있으며, 아래의 4가지 자료환불 조건을 꼭 확인해주시기 바랍니다.

파일오류 중복자료 저작권 없음 설명과 실제 내용 불일치
파일의 다운로드가 제대로 되지 않거나 파일형식에 맞는 프로그램으로 정상 작동하지 않는 경우 다른 자료와 70% 이상 내용이 일치하는 경우 (중복임을 확인할 수 있는 근거 필요함) 인터넷의 다른 사이트, 연구기관, 학교, 서적 등의 자료를 도용한 경우 자료의 설명과 실제 자료의 내용이 일치하지 않는 경우

이런 노하우도 있어요!더보기

최근 본 자료더보기
탑툰 이벤트
중학교 체육교사의 교재개발 경험에 관한 내러티브 탐구
AI 챗봇
2024년 08월 29일 목요일
AI 챗봇
안녕하세요. 해피캠퍼스 AI 챗봇입니다. 무엇이 궁금하신가요?
11:19 오후
문서 초안을 생성해주는 EasyAI
안녕하세요. 해피캠퍼스의 방대한 자료 중에서 선별하여 당신만의 초안을 만들어주는 EasyAI 입니다.
저는 아래와 같이 작업을 도와드립니다.
- 주제만 입력하면 목차부터 본문내용까지 자동 생성해 드립니다.
- 장문의 콘텐츠를 쉽고 빠르게 작성해 드립니다.
베타기간 중 사용 가능한 무료 코인 10개를 지급해 드립니다. 지금 바로 체험해 보세요.
이런 주제들을 입력해 보세요.
- 유아에게 적합한 문학작품의 기준과 특성
- 한국인의 가치관 중에서 정신적 가치관을 이루는 것들을 문화적 문법으로 정리하고, 현대한국사회에서 일어나는 사건과 사고를 비교하여 자신의 의견으로 기술하세요
- 작별인사 독후감
방송통신대학 관련 적절한 예)
- 국내의 사물인터넷 상용화 사례를 찾아보고, 앞으로 기업에 사물인터넷이 어떤 영향을 미칠지 기술하시오
5글자 이하 주제 부적절한 예)
- 정형외과, 아동학대