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서지정보
ㆍ발행기관 : 서강대학교 철학연구소
ㆍ수록지정보 : 철학논집
ㆍ저자명 : 정안덕
ㆍ저자명 : 정안덕
목차
1. 서론2. 至仁至義로우신 天主
3. 業報由己와 禍福由主
4. 廣大慈悲와 仁不害義
결론
한국어 초록
명말청초 중국에 전해진 기독종교인 예수회 천주교의 인애관인 “至仁至義”의 신관과 당시 중국의 주류 종교사상이었던 불교의 “廣大慈
悲”의 이념 간에 발생한 일련의 역사적인 조우와 회통은 적지 않은 반
향과 심각한 논변과정을 통과해 가면서 각자의 본질을 노출시킬 수 있
었고 그럼으로써 기독종교와 중국의 종교철학간의 비교적 핵심적 차원
의 내용들을 교환하게 되었다. 흥미롭게도, 인애관을 둘러싸고 발생한
쌍방간의 호교, 호법적인 대화는, 두 종교의 교의가 그 존재 내지 가능
성을 인정해 온, "지옥”이라고 하는 한 가지 공동의 범주에 대한 각기
다른 이해의 각도에서 어느 정도 일관성 있게 전개해 나갈 수 있었다.
그러나 양교의 인애관이 내함한 이념적 차이는 극단적으로 심각한
것이었으니, 신 중심의 神, 物, 人이라고 하는 존재적 관계에는 근본적
으로 相卽性이 있을 수 없는 各種其類적인 기독종교의 세계관과 無彼
無此, 즉 너도 없고 나도 없는 唯心論적 “人物同靈,天人平論”의 萬法
平等적 불교 본원관이었다. 그와 같이 완전히 대립적 구조에 있는 天,
佛 양가의 신학적, 철학적 기초에도 불구하고, 양교 공동의 교의적 정
수인 “仁愛”라고 하는 유가적 接入点을 찾아내어, 전교사 리마도우(利
瑪竇; 1552-1610)에서 승려 푸렌지에(普仁截; 1628-1682에 이르기까지
그 수 십 년에 걸쳐 실천한 양가의 쟁변은, 중국에서의 천, 불 양대 종
교의 일차 심각하고도 중대한 접촉 내지 대화였음은 물론, 동서 종교
교류사에 있어서 소위 神立之敎인 기독종교와 人文宗敎인 불교가 비교
적 대등하게 조우한 공전절후적인 종교 문화적 교류의 한 구성원이 아
닐 수 없었다.
본 논문은 당시 천, 불 대화가 남겨 놓은 "傳教, 反教 내지 护教적
역사문헌자료에 근거하여, 먼저 “至仁至义로우신 天主” 부분을 통해 명
말 천주교에 의해 창조적으로 수립된 인애관의 기독종교적 특색이 무
엇이었는지를 파악하고자 하며, “业报由己와 祸福由主”의 둘째 부분을
통해 “지의” 관념을 중심으로 한 천, 불 대화를, “廣大慈悲와 仁不害義”
의 셋째 부분을 통해서는 주로 “지인”관념을 중심으로 한 천, 불 대화
내용과 실질을 다루어 보려고 한다. 한편 우리는, 그 주제를 둘러싼 두
종교의 교류가 서로간의 첨예한 이념적 대립 내지 사유방식의 차이 속
에서 서로를 비판하면서도 어떻게 연결성 있는 대화를 위한 공간과 切
入點을 찾아내어 개창성적인 교섭을 시도했는지를 탐색하게 될 것이
다.
사랑과 자비가 기독종교와 불교의 으뜸되는 덕목임을 자타가 인정하
면서도, 과거의 어느 시점보다 양교간의 존재하는 이념적 긴장의 국면
이 노출되어가는 오늘, 이웃 나라에서 발생한 역사적 대화의 자취를
추적해 봄으로서 천, 불 양가의 인애관을 분석하고 비교하는 일이 장차
양가의 관계를 좀 더 성실하고도 정확히 처리하는 일에 일정한 계발을
줄 수 있을 뿐 아니라 미래적 대화를 지속하기 위한 자원과 경험, 그리
고 교훈을 흡취해내는데 도움을 줄 수 있기를 기대한다.
영어 초록
Since the late Ming Dynasty, Christian thought not only has becomeone of the most important trends among Chinese intellectuals, it has also
constituted a significant part of East-West cultural exchange in the early
modern era. During the history of Christian missions to China in the late
Ming and early Qing, Catholic missionaries ─ most notably several
Jesuits ─ made significant contributions. In order to show that the Word
of God and Chinese culture correspond to each other, Western missionaries
and Chinese converts undertook meaningful and creative and investigations,
leaving valuable experiences and lessons in the history of Christian
missions.
One idea in particular emerged from the dialogue, following a series of
debates surrounding the Christian view of "Perfect Love and
Righteousness". This view is one of the most core theological attributes of
God, and can be contrasted with the Buddhist understanding of the
"Immense Mercy of Buddha" an ideal central to the Buddhist
interpretation. The dialogue during this period revealed fundamental
distinctions on the nature of "love", shedding light on the characteristic
nature of Christian and Buddhist thought. Of particular note, during
apologetic dialogues on love, both belief systems recognized the existence
of hell, though they each offered a very different explanation of hell, and
this discussion became persistently central to the debate.
During the dialogues on the issue of love, what kinds of questions
were debated, and what were the viewpoints of each side of the dialogue?
The agenda of this paper is to discuss the dialogic encounter in the late
Ming and early Qing Dynasties, between Christian and Buddhist
interpretations of the absolute ideal of love, with a primary aim of
answering the questions as follows: A philosophical question sprang from
the debate on love: in particular, the Christian doctrine of the absolute,
generic distinction between a Creator God, created human beings, and
other cosmic phenomena in contrast, the Buddhist idealistic doctrine holds
that one and the same substance underlies all cosmic phenomena, that is
to say, all things are of one and the same substance.
Though the two theories maintain such a sharp and fundamental
contrast, both were able to recognize and cultivate a Confucian key
concept, "Benevolent Love". This common sphere became a forum in
which the two sides could communicate, and they continued with a series
of meaningful discussions during the decades mainly between two
individuals: Matteo Ricci(1552-1610), the prominent missionary, and
Purenjie(1628-1682), the literati Buddhist monk.
This paper shall examine their method of dialogue, arguing that these
encounters were notable for their comparative equanimity, and asserting
that they were unique in their time and ours, especially in the
cultural-religious arena. This exchange between a so called "God-founded
religion" and a "humanistic religion" remains unique in the history of
East-West cultural exchange.
This Christian-Buddhist dialogue left a wealth of original Chinese-written
prints and manuscripts that were missional, anti-Christian, and apologetic
in nature. Based on an exposition of these prints and manuscripts, this
paper presentsa concise analysis of the theoretical instance of
Christian-Buddhist dialogue on the traditional understanding of love during
China’s late Ming and early Qing Dynasties. In the first chapter entitled
"The Perfect Love and Righteousness of God", this paper focuses on the
central theological arguments regarding the nature of theistic love offered
in Chinese mode by Christian dialogists. In the second chapter, "All
Results from Self Deeds or All Blessings and Misfortunes from God", the
discussion focuses on the second half of Chapter One, which explains the
Christian defense against Buddhism’s criticism on the issue of "The
Righteousness of God". In the third and final chapter, "Immense Mercy or
Love without hurting Righteousness", this paper centers on the problems in
the Buddhist doctrine of "Breaking Hell". In this final chapter, the
discussion focuses on the first half of Chapter One, examining the essence
of love as it is understood in the two religions.
This paper will explore how the dialogic encounter of the two different
belief systems has established a common sphere in which each side may
engage the other in their most fundamental aspects, despite the
fundamental and acute conflicts in world view. It is hoped that this paper
will illuminate the historical, theological and philosophical backgrounds of
both sides, and contribute to the ongoing Christian-Buddhist dialogue in
China and other parts of the world, which may yield useful insights as to
how inter-religious dialogue of our time can be furthered.
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