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도가철학과 칸트의 심미성

(주)학지사
최초 등록일
2015.03.25
최종 저작일
2010.01
33페이지/ 어도비 PDF
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서지정보

발행기관 : 서강대학교 철학연구소 수록지정보 : 철학논집
저자명 : 김영건

목차

Ⅰ. 머리말

한국어 초록

김형효는 칸트철학을 비판하면서 그 철학적 대안으로 노장사상을
주장한다. 나는 김형효의 주장을 비판하면서, 심미성에 대한 칸트의 분석에
따라 노장사상이 우리에게 주는 철학적 의미를 해명하려고 한다. ⑴노자와
장자의 철학적 진술이 세계의 사실, 문법에 대한 진리라는 김형효의 주장은
정당화되지 않는다. ⑵노자와 장자의 주장은 과학적 세계관과 충돌한다.
⑶김형효는 칸트의 선험적 자아를 경험적이며 심리적 자아로 환원시키고
있다. 바로 이 점에서 그는 칸트철학에서 나타나는 개념과 논리 형식,
유한주의와 자기 한계를 무시하고 있다. ⑷노장의 철학적 주장은 칸트의
심미적 판단과 유사하다. 그것은 동의적 필연성을 갖고 있다. ⑸노장의
철학적 주장을 이렇게 이해한다면, 그 주장을 옹호하기 위해 과학이나
논리를 부정할 필요가 없다. ⑹상상력이라는 측면에서 심미적 판단과
장자의 주장은 서로 유사성을 갖는다. 그것은 다른 전망을 갖는 것이다.
⑺상상력을 통해 장자의 ‘물화’나 ‘물아일여’를 해명할 수 있다. ⑻이것을
통해 개념과 언어를 부정하는 철학적 부담을 피할 수 있다. ⑼상상력과
은유를 통해 노장철학에서 말하는 세계의 관계성을 해명할 수 있다.

영어 초록

Kim criticizes Kant's constructive philosophy, and he proposes to accept
the philosophical Taoism as a philosophical alternative. Depending on Kant's
analysis on the aesthetic, I criticize Kim's proposal and try to elucidate the
philosophical meaning of Taoism as follows; (1) Kim's claim that the
statements of the philosophical Taoism is the grammatical truth and the fact
of the world is not justified. (2) The statements of the philosophical Taoism
contradict the scientific world view. (3) Kim reduces Kant's transcendental
ego to the psychological, empirical ego. Therefore he fails to understand the
important functions of the logical, conceptual form, Finitism, and self-limit
in Kant's philosophy. (4) The statements of philosophical Taoism are not the
truth of the world fact. Rather they are similar to Kant's aesthetic judgments.
As the aesthetic judgments have the necessity of the agreement, the
philosophical statements of Taoism have the same necessity. (5) So, to
defend the philosophical statements of Taoism, it is not necessary to offend
the scientific world view and the logical or the conceptual principles. (6)
The philosophical statements of Taoism and Kant's aesthetic judgments have
the same function in the imagination. To see the world in imagination is to
have the another outlook. (7) In the light of the imagination, 'the
transformation of things'(物化) and the rejection of the distinction between
subject and object(物我一如) are elucidated without the metaphysical
mystification. (8) To understand the philosophical statement of Taoism in
the aesthetic point of view is to escape the philosophical burden to reject the
conceptual or linguistic distinctions. (9) To understand the philosophical
statement of Taoism in the aesthetic point of view is consistent with the
relationship of the world, which is the unique characteristics of the
philosophical Taoism.

참고 자료

없음

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