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생명과 명실(名實)의 문제

(주)학지사
최초 등록일
2015.03.25
최종 저작일
2013.01
29페이지/ 어도비 PDF
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서지정보

발행기관 : 서강대학교 철학연구소 수록지정보 : 철학논집
저자명 : 박혜순

목차

1. 서론
2. 이름과 제도
3. 절학(絶學)
4. 실재의 긍정
5. 결론

한국어 초록

생태계위기는 생명위기이고 존재론적 위기이다. 도가가 진단하기에 이와
같은 위기는 실(實)을 경시하고 명(名)을 숭상한 결과다. 이름은 실재의 그림자에
지나지 않는다. 이름은 실재를, 자연의 실상을 있는 그대로 반영할 수 없다. 그런데
인간은 이름이 마치 실재인양 착각한다. 문명의 시작은 언어에서 비롯된다고 할 수
있다. 인간은 언어를 통해 배우고 가르치며 언어로 판단하고 문명을 구축하기 때문
이다. 언어의 제한적 속성상 언어로 이름 붙이는 순간 실재는 갇히고 생명력은 상
실된다. 산업혁명이후 문명건설에 애용되는 과학주의적 사유방식의 도구인 개념화,
수량화, 계량화는 모두 명의 대표적인 방식이라 할 수 있다. 인간이 자연세계를 단
가적이고, 일방적 가치로 재단함으로써 관계적 맥락을 오가는 자연의 동사적 흐름
을 끊어버리기 때문에 자연은 병들고 문명을 받쳐줄 기반도 따라서 붕괴된다. 이에
노자는 이름이 실재라고 생각하는 사유방식을 끊어버리라[絶學]고 한다. 생명력이
지속되는 막강한 힘은 자연적 사실[實]에 있지 이름[名]에 있지 않기 때문이다. 만
약에 이름보다 실질을 중시한다면 다음과 같은 변화가 기대된다. ‘인위적 태도’에서
‘무위적 태도’로, ‘정명’에서 ‘비명’으로, ‘명사적 방식’에서 ‘동사적 방식’으로, ‘유
욕’에서 ‘무욕’으로, ‘반생명적 태도’에서 ‘생명적 태도’로 삶의 방식이 바뀜으로써
존재론적 위기를 벗어날 수 있을 것이라고 생각한다.

영어 초록

We are facing a crisis of life in the breakdown of an ecosystem on earth.
The main aim of this article is to answer the question ‘where can the
fundamental problem of crisis of life can be found?’ from the ‘naming and
actuality’ point of view and seek the alternative to solve the life crisis. Since
the Industrial Revolution, human beings have modified the nature by scientific
methods and formed civilizations. The civilization that we have today is an
artificial one, which is established on the basis of natural actuality and it is
driven by human being’s value-centered thought. In fact actuality is in the
earth’s life force and a word of naming implies which human beings pursue
unilateral values. Therefore on this basis I will argue for everything that
happens in the natural world is 'life-phenomenon’. The problem is that the
earth’s life force is becoming exhausted. According to Taoism, this phenomenon
is inevitable as actuality has been ignored, whereas naming has been admired.
Scientific reasoning that dominates the modern world prioritizes
conceptualization, numeration, measuration, all of which are methods of
‘naming’. However, the power that enables the consistence of life enforce stems
from actuality, not naming. Chang-Tzu famously argues, “‘Naming’ is a mere
shadow of ‘actuality”. The shadow does not possess any life- despite this fact,
the modern civilization is still driven by naming. The rule of existence on the
world of actuality that controls the nature is ambivalent. However, human
beings pursue unilateral values on definitions of goodness, rightness and justice.
The one-sided thought method is inappropriate to explain the verbal flow of
nature in inter-relational context. This results in necessity of granting the
actuality in order to revive the endangered life force in the world. Lao Tzu
claims that the philosophy of abandoning the value-centered naming and
adopting life-centered actuality is the way to recover life force. For his
argument, I aim to examine the Taoist method on recovering the endangered
life force by thinking highly of actuality of nature.

참고 자료

없음

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