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서지정보
ㆍ발행기관 : 영남퇴계학연구원
ㆍ수록지정보 : 퇴계학논집 / 15권
ㆍ저자명 : 한형조
ㆍ저자명 : 한형조
목차
1장. 선비들의 초상1) 무능한 선비들?
2) 깡마른 초상화
3) 무목적적 몰입이 삶의 최고치
4) 선비들의 사회적 덕목
2장. 선비의 삶, 그 문화 문법
1) ‘집단’ 의식의 지배
2) 미분화적 연속체
3) 권위의 두 얼굴
4) 주정(主情)주의
3장. 마무리 - 노트
한국어 초록
전통적 지식인인 ‘선비들’은 현대의 그들과는 너무 달랐다. 마르고, 고집이 셌으며, 경제 활동에는 적극적이지 않았고, 독서와 교양에 집중했
다. 1장은 그들의 삶을 개략 스케치하고, 그 배경에 깔린 세계관과 가치
관을 개략 적어 보았다. 선비들은 세속적 가치가 아니라 영원의 가치를
추구하는 사람들이었고, 그런 점에서 우리에게는 ‘낯선 사람’들이라고 해
야겠다. 서양의 수도사들이나 종교적 헌신자들에 해당한다. 다만 그 초월적 가치를 내면화하고 일상과 정치에서 구현하는 점에서 교리와 조직,
교회를 통한 종교와는 차이가 있다. 2장은 그 삶의 내부, 혹은 배경을
살펴보고자 했다. 농업사회에서 자란 점에서 그들은 공동체적 사유를 체
화하고 있고, 그런 점에서 개인을 단위로 한 산업사회의 인간과는 달라
질 수밖에 없었다. 이성보다 감정을 더 원론적으로 보며, 집단과 1차적
연고를 중시한다. 정치적으로는 권위주의적 질서를 형성했다. 이처럼 ‘가
까운 거리’의 문화는 장점과 단점을 다 안고 있다. 근대과학의 성장에는
불리했지만 새로운 과학의 출발과, 인간의 회복을 위해 긍정적 역할을
할지 모른다.
영어 초록
It is not easy to find out which elements of Korean culturaltradition have determined the patterns of thinking and behavior of
Korean people in modern society. The following is no more than
a rough sketch to show some basic features of Korean culture
which seems to be influential in modern society of Korea.
In Korea, past and present, emotion was and is functioning as
a main power to drive its social life. Emotional relation between
men is more appealing than rational and logical calculation even
in the business life in Korea. This is why the social life in Korea
is driven by nepotism, often ignoring the law and order. It cannot
be said that emotion(情) always is inferior than reason. But it is
undeniable fact that the emotionalism in Korean culture could be
an obstacle to rational working of modern society.
In traditional Korean society the unit of a society was not an
individual man but a whole like family or nation, so that even in
modern Korean language 'we' is often used to designate 'I'.
Individualism, an ideology upon which modern society is working,
has been still regarded as a kind of deviation in Korea.
The emotionalism of Korean people is deeply related to their
this-worldliness, which dose not acknowledge the existence of
God transcendental beyond the network of correlated human
beings. Theology, accompanying asceticism, could not be found in
Confucianism, a kind of state-ideology during Yi-dynasty. Confucian ethics, emphasizing duty to devote oneself to the whole,
always sought the golden mean between two extremes, asceticism
and indulgence. This was a strategy to live harmoniously in the
condition of agricultural society.
참고 자료
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