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서지정보
ㆍ발행기관 : 영남퇴계학연구원
ㆍ수록지정보 : 퇴계학논집 / 15권
ㆍ저자명 : 김성우
ㆍ저자명 : 김성우
목차
I. 오늘날 한국사회에서 선비를 주목하는 이유II. 선비의 어의사적 대전환
III. 선비의 탄생
1. 관직체계의 변화
2. 사족지배구조의 확립과 ‘신지식인’ 선비의 출현
IV. 맺음말
한국어 초록
선비가 한국역사에 본격적으로 등장한 시기는 16세기 후반이었다. 이시기는 士林派가 중앙 정계에 진출한 15세기 후반으로부터 100여 년이
경과한 시점이었고, 士族支配構造가 모습을 드러낸 16세기 초반으로부터
는 50여 년이 지난 시점이었다. 사림파가 염원하고 사족지배구조가 이상
으로 여긴 새로운 성리학적 지식인이 바로 선비였다.
선비가 한국의 역사 무대에 전면 등장하게 됨에 따라, 원래 유생(혹은
유사)을 의미했던 우리말 ‘선비’는 士人 혹은 ‘士族 文士’로 전환하게 되
었다. 선비가 이렇게 변신하는 과정에서, 유생은 鄕校나 成均館 같은 官
學에 등록하여 科擧를 준비하는 학생이라는 의미로 변질되었다. 이러한 어의사적 대전환은 16세기 초반 시작되어 17세기 초반 완료되었다. 이
때 확립된 선비 관념은 오늘날에 이르기까지 무려 400여 년이나 크게
변하지 않은 채 내려오고 있다.
그런 점에서 16세기 초반~17세기 초반 100여 년은 한국역사의 진행
과정에서 사회경제적, 지성사적, 정치사적 변화라는 측면에서 매우 중요
한 시기였다. 이러한 변화는 한국의 전면적인 ‘유교화’를 의미하는 것이
기도 했다. 사실상 선비는 한국역사에서 유교화의 진전 단계에 따라 새
롭게 형성된 신지식인, 곧 성리학적 지식인이었다고 할 수 있다.
영어 초록
It was in the mid-late 16th century when Seonbi, Neo-Confucianintellectuals, made their presence known in Korean history. Their
appearance came 100 years after Sarim (Neo-Confucian literati)
joined the political mainstream in the late 15th century and 50
years after the political governance of the literati took concrete
shape in the early 16th century. For Sarim, Seonbi were an
archetype of new Confucian intellectuals who could make the ideal
rule of literati over the state come true.
As Seonbi emerged as protagonists of the historical stage, the
Korean word Seonbi, which originally referred to yusaeng
(Confucian students), came to mean “scholars (士人)” or “scholar
gentry (士族 文士).” Amid these etymological changes, the meaning
of yusaeng also transformed and began to refer to Confucian
students enrolled in public county schools (鄕校) or the National
Confucian Academy (成均館) to prepare for gwageo (the civil
service examination). The etymological changes that started in the
early 16th century were completed in the early 17th century and
the concept of Seonbi that emerged remained almost the same for
the next 400 years, up until present day.
In this respect, the 100 years from the early 16th to the early
17th centuries was a significant period in the history of Korea as
it brought about socio-economically, intellectually, and politically
decisive changes. These changes also meant a full-scale “Confucianization” of Korea. Therefore, Seonbi might be
characterized as the new, namely Neo-Confucian, intellectuals who
emerged during the course of the Confucianization of Korean
society.
참고 자료
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