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스크린 매체 학습 과정에서 나타난 종이 매체 역채택 요인

(주)학지사
최초 등록일
2015.05.06
최종 저작일
2015.03
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서지정보

발행기관 : 한국교육공학회 수록지정보 : 교육공학연구 / 31권 / 1호
저자명 : 변호승, 송연옥

목차

Ⅰ. 서 론
Ⅱ. 문헌연구
Ⅲ. 연구방법
Ⅳ. 연구결과
Ⅴ. 논의 및 제언
참고문헌

한국어 초록

이 연구는 학습자들의 스크린 매체 활용 학습 과정에서 스크린 읽기를 포기하고 종이매체를 다시 선택하는 ‘역채택 요인’이 무엇인지 밝히는 것이다. 이를 위해 C대학교 교직과목 수강생 23명을 대상으로 1차적으로, 스크린 매체 학습 과정에 대한 일지를 일주일간격으로 각각 5차례씩 작성하도록 하였으며, 2차적으로, 수업 시간 중 교재 요약본을 스크린 매체를 통해 학습한 뒤 경험 내용을 기술하도록 하였다. 자료의 분석은 근거이론의개방코딩과 축 코딩 절차를 따랐다. 그 결과 인지적 영역(몰입의 방해, 이해력 저하, 기억형성 방해, 학습 속도 지연), 심리적 영역(필기에 대한 강박, 학습 불안, 학습 효과 불만족,소유하고 싶은 욕구, 선호도 차이), 기술적 영역(조작의 불편함, 품질 저하) 및 신체적 영역(신체적 피로) 등 총 4개 영역에서 12개의 종이 매체 역채택 요인이 도출되었다. 학습자들은 이러한 요인들로 인해 스크린 매체 학습 과정에서 종이 매체로 바꾸고 싶다는느낌을 강하게 받았던 것으로 나타났다. 특히 깊은 사고나 이해력을 요하는 내용을 스크린을 통해 보는 경우, 집중이나 몰입의 어려움을 경험하거나, 학습이 제대로 이루어지지않고 있다는 심리적 압박감과 초조함을 함께 경험하는 것으로 조사되었다. 이 결과를 바탕으로 향후 스크린 매체 설계 방향 및 효율적인 수업방법을 위한 시사점을 구체적으로제시하였다.

영어 초록

The purpose of this study is to explore elements in reversal adoption from screen to papermedium in a learning situation. For the study, twenty three college students were asked to write ajournal about their experience in screen reading process for five consecutive weeks. They were alsoasked to describe their experiences after studying summary of textbook. Analysis of data wasperformed by open coding and axial coding processes of Grounded Theory. The results for reversaladoption elements were classified into twelve elements of four domains: cognitive domain (interferesimmersion, decreases comprehension, interrupts memorization, and delays learning), affectivedomain (obsession with writing, learning anxiety, dissatisfaction with learning effects, desire forpossession, and difference in preferences), technical domain (inconveniences in operation, anddeterioration of quality), and physical domain (fatigue). The participants strongly felt that they wantto change to paper medium while learning with screen medium. Especially when reading via screenthat required in-depth thoughts and understanding, they experienced being prevented fromconcentration and immersion, and/or obsessed with psychological pressure and anxiety that theirlearning is failing. These results are expected to provide suggestions in designing screen media.

참고 자료

없음

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