고등학교 창의·융합 수업을 위한 교수·학습모형 개발
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서지정보
ㆍ발행기관 : 한국교육공학회
ㆍ수록지정보 : 교육공학연구 / 31권 / 3호
ㆍ저자명 : 이영태, 남창우
ㆍ저자명 : 이영태, 남창우
목차
Ⅰ. 서 론Ⅱ. 이론적 배경
Ⅲ. 연구 방법
Ⅳ. 연구 결과
Ⅴ. 논의 및 결론
참고문헌
한국어 초록
이 연구의 목적은 고등학교 창의․융합 수업을 위한 교수․학습모형을 개발하는 것이다.이를 위해 1) 창의․융합교육의 개념을 살펴보고, 2) 이를 통한 요소 및 요소 간의 관계를 규명하는 개념적 틀과 이를 바탕으로 창의․융합 수업을 위한 교수․학습모형을 개발하고자하였다. 본 연구에서는 창의융합 수업을 위한 교수․학습모형을 개발하기 위하여 창의․융합수업의 개념, 특징 및 구성 요소 등과 관련된 문헌을 분석하고, 창의․융합 수업의 현황을분석하기 위해 현장 교사 6명을 대상으로 인터뷰를 두 차례에 걸쳐 진행하였다. 또한, 전문가 패널을 활용한 두 차례의 델파이 조사를 통하여 창의․융합 수업의 개념적 틀과 개념적모형을 도출한 후 이를 바탕으로 창의․융합 수업을 위한 교수․학습모형 초안을 개발하였다. 마지막으로 본 연구진은 모형 타당화 과정을 통해 나온 결과를 반영하여, 창의․융합 교수․학습모형 최종안을 도출하였다. 주요 연구 결과를 살펴보면, 창의․융합 수업을 위한 교수․학습모형은 ‘주제탐색’, ‘문제정의’, ‘설계’, ‘개발’, ‘적용’, ‘평가’의 6개의 수업 단계를 포함하고 있으며, 각각의 세부 단계에 필요한 구체적인 교수활동과 학습활동을 제안하고 안내하고 있다. 본 연구에서 개발된 창의․융합 수업을 위한 교수․학습모형은 창의․융합 수업을 위한 단계들과 주요 학습 내용 및 교수․학습 활동 간의 상호작용적 관계를 도식화하여교수․학습모형을 개발하였으며, 창의․융합적 학습 ‘결과물’을 생성하는 목표뿐만 아니라,학습 ‘과정’에서 문제와 해결안을 구조적으로 연결하는 논리적 사고력을 습득하는데 중점을두고 있다. 본 연구 결과를 바탕으로 창의․융합 수업을 운영하는데 구체적이고 실제적인 가이드를 제공함과 더불어 창의․융합교육의 질을 제고하는데 이바지하고자 하였다.영어 초록
The purpose of this study was to develop a teaching and learning model for creativity․convergenceinstruction in high schools. For this purpose, it investigated 1) the concepts of creativity․convergenceeducation, and 2) the components of creativity․convergence education, the conceptual frame exploring therelationships between them, and the teaching and learning model for creativity․convergence instruction. Inaddition, this study analyzed previous studies about the concepts, characteristics, and components ofcreativity․convergence instruction, and it implemented interviews twice with six in-service teachers withteaching experiences of creativity․convergence instruction. Also, it made the conceptual frame andconceptual model of creativity․convergence instruction through Delphi technique with expert panels, andthen developed the first draft of the teaching and learning model for creativity․convergence instruction.Finally, it reflected meaningful suggestions from the experts through model validation process, and made thefinal version of the teaching and learning model. The overall results indicated that the teaching and learningmodel for creativity․convergence instruction is composed of six main steps of ‘Topic Exploration,’ ‘ProblemDefinition,’ ‘Design,’ ‘Development,’ ‘Application,’ and ‘Evaluation,’ and the subsequent teaching andlearning activities for each specific step. Specifically, the model schematizes the relationships between the sixsteps, main learning contents, and the subsequent teaching and learning activities. It focuses on helpinglearners improve their logical thinking competency which are related with connecting problems andproblem-solving plans structurally in their learning ‘process’ as well as helping them improve the quality oftheir learning ‘outcomes.’ The findings offer an insight into methods of managing creativity․convergence instruction by providing teachers with specific and practical guidelines for it, and of improvingthe quality of creativity․convergence education.참고 자료
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