국립중앙박물관문화재단의 역할과 ‘극장 용’의 마케팅
* 본 문서는 배포용으로 복사 및 편집이 불가합니다.
서지정보
ㆍ발행기관 : 한국박물관학회
ㆍ수록지정보 : 박물관학보
ㆍ저자명 : 정현정
ㆍ저자명 : 정현정
목차
Ⅰ. 서론Ⅱ. 박물관 경영과 국립중앙박물관 문화재단
Ⅲ. 극장 용의 현황 및 타 공연장 사례
Ⅳ. 극장 용의 마케팅 현황과 발전방향
Ⅴ. 결론
참고문헌·웹사이트
한국어 초록
극장 용은 국립중앙박물관문화재단에서 운영하며 국립중앙박물관이 용산으로 이전하면서 상품개발과 상점운영에 대한 필요성에 의해 2005년 출범하였다. 공연장이 개
관한 이후 극장 용은 꾸준한 성장을 보여 왔고, 현재는 안정적 수익창출과 프로그램
개발, 공연장 브랜딩화, 수요자의 박물관 공유 및 이용자의 문화향유 증대를 이루어
내야 하는 시점이다.
이용자로 하여금 새로운 공연장을 인식하게 하는 데는 많은 전략과 시간이 필요하
지만 극장 용의 경우는 국립중앙박물관의 브랜드 이미지로 인해 상당히 유리한 조건
으로 시작될 수 있었다. 공연장이 출범 2년만의 수익폭 상승과 지난 5년간의 매출추
이 및 순수익률은 극장 용의 사업이 성공적이었음을 보여준다.
극장 용은 지금 정착기를 지나 성장기, 혹은 도약기에 접어든 시점이다. 현 단계에
서는 기획력의 안정화는 물론 공연장의 역할과 특수법인인 문화재단의 공연장으로서
공익성에 대한 측면이 강화되어야 한다. 그리고 이제는 ‘박물관의 이용자를 공연장으
로’ 유치하는 것이 아니라 ‘공연장의 이용자를 박물관으로’ 공유할 수 있는 방안이
필요하다.
공연장의 관객개발은 자체 수익 및 매출은 물론 박물관 이용자 상승효과를 가져온
다. 공연컨셉에 따라 미래이용자를 확보할 수 있고 현재 문화소비자를 전시관람자로 유도하는 기회를 마련한다. 이를 위해 공연프로그램 개발과 관객 점유율 상승이 수
반되어야 하며 여기서 공연마케팅의 중요성이 나타난다.
극장 용의 마케팅은 관객을 대상으로 한 박물관 수요 증대라는 기본전략 아래 공
연장의 브랜딩전략, 프로그램별 마케팅 전략이 시행되어야 한다. 그리고 티켓판매전
략, 시장세분화전략, 이미지전략, 홍보전략을 수립하고 변화하는 마케팅 툴에 민감하
게 반응하여 믹스하는 작업이 필요하다. 이것은 이용자들에게 극장 용이 우리나라
문화예술을 대표하는 공연장으로 인식됨은 물론 공연소비자들이 박물관의 수요자로
공유되어 박물관이 표출하고자 하는 목적이 확산되는데 기여하게 될 것이다.
영어 초록
The Theater Yong, runs by the Cultural Foundation of the National Museumof Korea, was launched in 2005 to develop products and run stores in line
with the relocation of the National Museum of Korea to Yongsan. Since the
opening of the performance hall, Theater Yong has continued to grow. It
should now stabilize its revenue creation and program development, brand its
performance stage, share the museum with more clients, and allow users to
enjoy culture more extensively.
Numerous strategies and much time will be required to get users to
recognize the new performance hall, but Theater Yong is in a significantly
favorable position to promote the hall thanks to the brand power of the
National Museum of Korea. A significant increase in profits in the two years
since its launch, and a rise in sales and net profitability for five years signify
the business success of Theater Yong.
Having passed its settlement stage, Theater Yong is now entering its
growth or take-off stage. In the current stage, it should stabilize its
operation, and also strengthen its performance hall role and heighten public
interest as a special corporation. It now needs to implement new measures
to attract more users of the performance hall to the museum, rather than
attracting users of the museum to the performance hall.
The development of performance hall audiences will not only create
revenues and sales, but also simultaneously promote the attraction of the
users of the museum. Theater Yong should thus create opportunities to
secure future users according to performance concepts, and to attract
current cultural consumers as exhibition viewers. These efforts should bring entail the development of performance programs, and bring about an increase
in the number of viewers. In this regard, performance marketing is important.
The marketing efforts required by Theater Yong include a strategy for
branding the performance hall, and marketing strategies for individual
programs, all under the basic strategy of attracting more performance goers
to the museum. Other diverse efforts to that end include the formulation of a
ticket sale strategy, a market segmentation strategy, an image strategy, and
a publicity strategy, and a market mix designed to sensitively respond to
changing marketing tools. These endeavors will certainly enable users to
recognize Theater Yong as the country's most representative performance
venue for culture and arts, as well as performance users to be shared as
museum users, thus promoting the museum's objectives.
참고 자료
없음태그
이 자료와 함께 구매한 자료
직무수행계획서 7페이지
종로문화재단 직무수행계획서 3페이지
"박물관학보"의 다른 논문
『사립미술관의 현실과 과제』에 대한 토론문 -결론에 대한 추가 및 세부 제언-3페이지
『용산 새 국립박물관의 성과와 과제』에 대한 토론3페이지
수집 2세대의 박물관 전시21페이지
한국의 박물관, 현실과 과제16페이지
사립(私立)박물관을 생각한다9페이지
용산시대 국립중앙박물관 기획특별전과 전시콘텐츠 마케팅20페이지
강원 영동지역 역사민속계 박물관의 유물관리 개선 방안 연구14페이지
스토리텔링을 적용한 박물관 전시 구조에 관한 연구19페이지
문화재교육의 프로그래밍 방법론에 관한 연구26페이지
사립미술관의 현실과 과제12페이지