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慈藏의 新羅歸國과 大國統 취임문제 고찰 -善德王과의 관계 및 대국통 문제를 중심으로-

(주)학지사
최초 등록일
2016.02.11
최종 저작일
2015.12
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서지정보

발행기관 : 동국사학회 수록지정보 : 동국사학 / 59권
저자명 : 廉仲燮

목차

Ⅰ. 序論
Ⅱ. 귀국기록과 국가적 요청의 의미
1. 자장의 귀국기록과 일자
2. 국가적 요청의 의미와 타당성
Ⅲ. 자장의 귀국행보와 대국통의 취임
1. 국가적인 환대와 대국통 기록의 異見
2. 대국통 취임문제에 대한 검토
Ⅳ. 結論

한국어 초록

자장은 본국인 신라의 요청으로 唐에서 귀국하게 된다. 이후 선덕왕에
의해서 대국통에 취임하여, 계율을 통한 승단정비와 황룡사구층목탑 및 通
度寺 戒壇設置와 같은 國家佛敎를 전개한다.
자장의 귀국은 643년 3월 16일 絲浦를 통해서 이루어진다. 신라에서
자장의 귀국을 요청하는 것은, 국내외정세의 복잡한 양상으로 인한 국가적
인 위기상황을 당 황실의 존중을 받는 자장을 통해서 극복하기 위한 것이다.
도선은 「慈藏傳」에서, 자장이 귀국 직후 대국통으로 임명되어 선덕왕
을 보필해 국가불교의 기틀을 확립한 것으로 적고 있다. 그러나 당시 선덕
왕의 왕권이 약화된 상황에서, 이것이 순탄할 수 있는지 의문이 존재한다.
그런데 일연의 「慈藏定律」에는, 자장이 대국통이 되는 것이 황룡사의 법회
에서의 甘露異蹟이 있은 이후라고 적고 있다. 이 기록은 선덕왕의 반대세
력을 압도하는, 종교적인 異蹟의 기록이라는 점에서 주목된다. 즉 도선과
일연은, 자장이 대국통이라는 特別僧職에 임명되는 이유를 서로 다르게 기
록하고 있는 것이다. 이는 선덕왕에 대한 반대세력의 존재유무와 관련된
내용이라는 점에서 주의가 요구된다.
본고는 당시의 정세에 대한 여러 선행연구들을 근거로, 일연의 기록이
더 타당하다는 것을 변증했다. 자장의 대국통 취임에 대한 올바른 이해는,
이후 자장의 승단정비 및 국가불교 전개와 만년의 행보를 이해하는데 있어
서도 매우 중요한 의미를 시사한다.

영어 초록

Jajang was called from his home country Silla and came back from
Tang. After then, he was appointed as Daegugtong by Queen Seondeog
to carry out the national Buddhism projects such as the arrangement
of Samgha through śīla-vinaya and the construction of Hwangyongsa
9-floor wooden tower and Tongdosa Simā.
Jajang’s returning was made through Sapo on March 16, 643. The
reason why Silla asked Jajang to return to Silla was to overcome the
national crises caused by misrule of Queen Seondeog through Jajang
who was respected by Tang royal family.
According to 「Jajangjeon(慈藏傳)」 written by Doseon, Jajang was
appointed as Daegugtong right after returning from China and settled
the foundation of national Buddhism with the help of Queen
Seondeog. But, the power of Queen Seondeog was so weak at that
time that many people have asked if it could be possible. By the way,
Ilyeon said in his 「Jajang Jeongyul(慈藏定律)」 that Jajang became
Daegugtong only after the miracle of amṛta(甘露, sweet dew) at the
Buddhist convention of Hwangyeongsa. This record is noteworthy, for it is about the religious miracle that overwhelmed the opposite powers
against Queen Seondeog. That is, Doseon and Ilyeon are different in
recording the reason why Jajang was appointed as Daegugtong a
special monk position. It requires our notice because it is related with
the existence of opposite people against Queen Seondeog.
This paper vindicates that Ilyeon’s record is more plausible based
on the several precedent studies about the political situation at that
time. The right understanding about Jajang’s inauguration as Daegugtong
is very significant in understanding Jajang’s afterward conducts such as
the arrangement of Samgha, development of national Buddhism and
other accomplishments.

참고 자료

없음

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