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서지정보
ㆍ발행기관 : 한국이사부학회
ㆍ수록지정보 : 이사부와 동해 / 10권
ㆍ저자명 : 김도현
ㆍ저자명 : 김도현
목차
Ⅰ. 머리말Ⅱ. 이승휴의 생애
1. 시대 배경
2. 생애
Ⅲ. 이승휴의 불교 인식
1. 현실에 대한 인식과 불교
2. 역사의식에 투영된 불교
3. 몽산덕이와의 교류, 그리고 간화선
4.
한국어 초록
이 글은 이승휴의 불교 인식 변화과정과 그 성격을 종합적으로 살펴봄으로서, 이승휴의 불교관을 좀 더 정확하게 이해하고, 그의 불교관이 정치·역사 인식과 어떤 관계성을 지녔는지를 이해할 수 있는 토대를 마련하고자 함이다. 논지 전개과정에서 정리한 고려후기 거사 불교, 즉 在家佛敎信者들의 활동이 내포한 사회적 의미를 바탕으로 이승휴의 불교관이 어떤 모습으로 표출되었는지를 정리하면 다음과 같다.첫째, 고려시대에 불교 의례가 개설되었던 목적은 불교가 관념적으로 이해되는 점에서 벗어나 인간사의 구체적 관심사에 대응되었다는 것이다. 이와 관련하여 이승휴의
영어 초록
This study was conducted to investigate perspectives on Buddhism and Ganjang-Sa(看藏寺) of Dongan Yi Seung-hyu(李承休 : 1224-1300)ince Buddhism happened, Secular Buddhists(在家佛敎信者) have increased steadily and were understood to give an economic help to Buddhist priest. But They were emphasized the features of accomplishment in Buddhist Sutra.
The existence of Believers kept special meaning in later Koryo society.
First of all, It managed a various buddhism ceremony which overcame numerous difficulties. At once, Buddhist thought it will be able to solve all problems of nation and society. Yi Seung-hyu also believed that it will bring a lot of peace and happiness.
Second, It was an economic support activity. Yi Seung-hyu also donated Yyongandang(容安堂) which was renamed as Ganjang -Sa(看藏寺)
Third, The Buddhism believers led the culture of that times. The secular Buddhists of later Koryo society led religion practice together and they served to nation and the society. When he was old. Yi Seung-hyu wanted to put his long-cherished hope on record with a view to recollecting and arranging his life own. The
Forth, ever since his exchange with Mongsandeokyi(夢山德異) about Buddhism, Yi Sung-hyu understood the Buddhism as Zen meditation(參禪) and “Hwadu(話頭)”.
참고 자료
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