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『공손룡자』 「백마론」 연구 - 실체와 속성, 존재와 인식 -

(주)학지사
최초 등록일
2016.06.07
최종 저작일
2015.11
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서지정보

발행기관 : 서강대학교 철학연구소 수록지정보 : 철학논집 / 43권
저자명 : 손영식

목차

I. 들어가는 말
II. 공손룡의 논증 분석
III. 맺는 말
참고 문헌

한국어 초록

「백마론」은 반대자와 공손룡의 논쟁 형식으로 되어 있다. 「백마론」의 논
증은 두 가지이다. ㉠ 실체와 속성의 분리와 결합, “존재함 = 지각됨”, 속성은 지
각되나, 실체는 지각되지 않음. ㉡ 두 번의 삼단 논법에 의한 논증. 이 논증은 틀렸
다. 게다가 당시는 삼단 논법을 잘 알지 못 했으며, 유효한 논증 수단으로 인정하
지도 않았다. 또한 삼단 논법은 ‘白馬非馬’의 철학적 함축을 제대로 건드리지 못
한다. 따라서 공손룡의 어설픈 삼단 논법은 상대를 설득하거나 논파하지도 못 하고,
오히려 비판만 당하는 근거가 된다.
반면에 ㉠의 실체-속성 논증은 중대한 철학적 의미를 가지고 있다.
반대자의 입장: 속성을 지각하면, 그 속성을 담고 있는 실체의 존재는 당연히 딸려
온다. 속성은 홀로 존재하지 못 하고, 반드시 실체에 귀속되어야 한다. 따라서 속성
과 실체는 분리(離)되면서 동시에 서로 결합(與)되어 있다. 실체가 속성을 취(取)하
며, 속성을 정(定)한다.
공손룡의 주장: 존재한다는 것은 지각된다는 말이다. 하얀 노란 검정의 속성은 지각
된다. 그러나 그런 속성을 제외한 ‘말 자체’(실체, 것)은 지각되지 않는다. 따라서
실체는 존재하지 않으며, 속성만이 홀로 존재한다. 그러므로 실체와 속성은 분리-결
합의 관계가 아니다. 단지 속성만 존재한다. 철저한 경험론이다.
「백마론」은 「견백론」의 속성 분리의 기초가 되며, 이는 「통변론」의 음양 오행론의
기초가 된다.

영어 초록

There are two thesis in “the White Horse Dialogue”; ⓐ Separation &
cohesion of substance & attribute, “esse est percipi” (To be is to be perceived),
Attributes are perceived, whereas the substance is not perceived. ⓑ Two
argumentations by syllogism, which are false. Moreover, at that time, people
did not know syllogism, and also they did not appreciate syllogism as means of
a valid argument. Syllogistic argument did not touch the philosophical
implications of proposition “White Horse is Not Horse”. Because of this clumsy
syllogism, Gongsun Long could not persuade or prevail over his antagonists. On
the contrary, he was attacked by them in terms of a syllogism.
But on the other hand, there is a important metaphysical & epistemological
significance in the ⓐ substance – attribute argument.
Antagonist; When I perceive the attributes, then the substance which contains
them must come to me automatically. Attributes can not be in existence alone
by itself. They must be attached to substance. Thus attributes and substance are
divided, but are combined at the same time. Substance takes and establishes the
attributes,
Gongsun Long: “Esse est percipi.” - To be is to be perceived. We can
perceive the attributes such as white, red, yellow, etc. But we can not perceive
the ‘horse itself’ (substance) without such attributes. Since we reach the
conclusion that the attributes only exist. There is no such relation as separation
& cohesion of substance & attributes. It is a radical empiricism.
Separation of attributes in Chapter V “On Hardness and Whiteness” is on the
basis of “The White Horse Dialogue”, which lays the foundation of yin yang
& the Five Agents theory in Chapter IV “Understanding the Change”.

참고 자료

없음

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