중학교 인성교육의 실제에 대한 비판적 해석 : 한계와 가능성을 중심으로
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서지정보
ㆍ발행기관 : 한국교육학회
ㆍ수록지정보 : 교육학연구 / 54권 / 2호
ㆍ저자명 : 전은희
ㆍ저자명 : 전은희
목차
Ⅰ.서론Ⅱ. 중학교 인성교육의 실제: 중소도시 소규모 C중학교의 경우
Ⅲ. 중학교 인성교육의 가능성과 한계
Ⅳ. 결론 및 제언: ‘양날의 칼’로서의 인성교육과 학계의 과제
참고문헌
한국어 초록
이 연구에서는 질적 접근에 기초하여 C중학교 인성교육의 실제와 그 비판적 함의에 대해 살펴보았다. C중에서는 셀프 다이어리나 하루 일기, 상벌점제와 생활기록부 같은 기록을 통한 자기관리와 질
서의식 고취, 규범 준수를 유도하고 있었다. 또 지역공부방 운영과 교육활동의 사제동행과 학부모 참
여, 졸업생을 통한 멘토링 등을 통해 공동체로서의 학교를 지향하고 있었으며, 아울러, 다양하고 실질
적인 방과후 활동 편성과 지역사회와 연계된 동아리 활동과 전문 강사를 초빙한 스포츠 클럽 등을 통
해 다양한 경험과 체험을 제공하고자 하였다. 뿐만 아니라 인사하기 운동과 학부모 참여 행사, 지식
채널 시청, 등 각종 캠페인과 행사를 통해 교사 및 학생들 간의 친화적인 분위기를 형성하고자 하였
다. 또 이른 바 위기학생에 대한 집중관리 체제를 구축하고 있었는데, 다른 학교로부터 전학 온 학생
에 대하여 교감을 비롯한 담임, 상담교사, 학생부 부장 등 관련교사들이 수시로 협의, 대처 방안을 논
의 실천하고 있었다. 이상을 토대로 해당 중학교 인성교육의 한계와 가능성을 살펴보았다. 해당 중학
교 인성교육은 과도한 관료주의적 감시와 통제, 일상적 효율성과 원활한 학교적응에 대한 맹목적 강
요, 도덕적 논쟁의 소지가 있는 집단적 캠페인이나 계도적 행사에 주력한다는 점에서, 또 봉사활동을
면책 거래와 도덕적 면죄부로서 차용하고 있다는 점에서 문제적이었다. 그러나 구성원들 간 인격적
관계맺기와 공동체로서의 학교 만들기가 실험되고, 동아리와 클럽활동 등을 통해 다양하고 전문화된
활동과 경험이 추구된다는 점에서, 또 부분적으로 수단이나 도구가 아닌 목적으로서의 봉사활동이 경
험된다는 점에서 그 가능성을 엿볼 수 있었다.
영어 초록
The paper, based on the field-work of C middle school, was designed to explore practices ofcharacter education, to draw its implications and possibilities. According to the results, in C
middle school, there were various ways to promote students’ ability of self-management, sense of
order, rule observance such as self-diary, penalty point system, student record program and etc.
In addition, the school not only intended to make itself as a community by running school study
room, adopting graduates mentor programs and encouraging parents’ participation on school
activities, but also tried to provide various experience by supplying students with specialized after
school programs or club activities. The school tried to help forward to make a homelike
atmosphere through greeting campaign, parents’ participation in school activities and etc. Above
these, the school had a crisis management system for students in trouble to help them and solve
their problems in every possible ways. However, character education of the school have some
limitations in that it overemphasizes and imposes excessive bureaucratic surveillance and control,
school adaptation and daily efficiency, and morally problematique collective campaigns and
totalitarian enlightening events. Moreover, students’ volunteer activity was exchanged to points,
which would mean exemption or moral indulgence. Character education of the school also has
some possibilities in that it tried to make school as a community, and search for specialized
training and experience through club activities or other field studies. In addition, in part, students’
volunteer activity was experienced as a meaningful experience instead of means to get points.
참고 자료
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