맹자와 묵자에 있어서의 私欲의 조정 혹은 극복의 문제 - ‘수양’과 ‘지성의 운용’ -
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서지정보
ㆍ발행기관 : 서강대학교 철학연구소
ㆍ수록지정보 : 철학논집 / 46권
ㆍ저자명 : 정재현
ㆍ저자명 : 정재현
목차
I. 들어가기: 행복과 사욕II. 墨子의 私欲 극복: 지성의 운용
III. 맹자의 私欲 극복: 수양
IV. 수양 혹은 지성의 운용
V. 나가기
참고문헌
한국어 초록
私欲은 동·서를 막론하고, 최상의 삶을 추구하는데 있어서 방해가 되는 것이었다. 동아시아의 제자백가 사상의 효시인 맹자와 묵자의 사욕에 대한 입장은 동
아시아 사유의 특징을 알아보는데 도움이 될 것이다.
맹자와 묵자는 일반인의 사욕도 문제지만, 특히 지도자의 사욕이 천하를 안정시키
는 데 가장 커다란 걸림돌로 본다. 이는 이 사상가들이 다른 제자백가 사상가들과
마찬가지로 위로부터의 점진적 개혁을 이상으로 삼기 때문이다. 맹자는 일반 백성
의 사욕과 성인의 욕구가 본질적으로 다르지 않다고 주장하여 사욕의 조정을 사욕
극복 방안으로 제시한다. 묵자는 사욕은 감정에서 생겨났으므로 이의 극복은 철저
한 손익계산의 이성적 방법으로만 가능하다고 주장한다. 이처럼 맹자와 묵자는 사
욕극복방안으로 각각 수양의 방법과 지성의 운용의 방법을 제시한다. 이 글은 사욕
과 그 극복방안에 대한 맹자와 묵자의 입장을 비교, 분석한다. 결론적으로 이 글은
맹자의 수양에는 지성적 요소가, 묵자의 지성의 운용에는 감성적 요소가 개재되어
있어서, 그 둘 사이에는 차이점 못지않게 그 유사성도 적지 있음을 지적한다.
영어 초록
Selfish desires, throughout the traditions of East and West, have long beenregarded as the hindrance to realization of the flourishing life of human being.
Mencius’ and Mozi’ positions on this concept of selfish desires deserve our
attention because they marked the beginning of the Hundred Schools of
Thought and therefore lay the foundation for the later development of Far-East
Asian thought.
Both Mencius and Mozi view the selfish desires of political leaders as the
biggest hindrance to the realization of world order though the selfish desires of
ordinary people matter to some extent. This is because they, as in the case of
other thinkers of the Hundreds Schools of Thought, take gradual progress from
the above as an ideal change. Mencius takes the coordination of selfish desires
as the way of avoiding selfish desires because he believes that the selfish
desires of ordinary people are not different from those of the sage. Mozi, on
the other hand, notes that the avoidance of selfish desires is possible only
through the intelligence’s calculation of the profits and losses of them because
selfish desires are based on emotions. This way, Mencius and Mozi suggest
both cultivation and calculation as a way of avoiding selfish desires
respectively. This article compares and analyzes both Mencius’ and Mozi’s
positions on selfish desires and avoiding them. To conclude, this article points
out that there are similarities as well as differences between them because Mencius’ way contains rational aspect and Mozi’s way emotional aspect beyond
expectations.
참고 자료
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