감정단어 발화 시 억양 패턴을 반영한 멜로디 특성
* 본 문서는 배포용으로 복사 및 편집이 불가합니다.
서지정보
ㆍ발행기관 : 한국음악치료교육학회
ㆍ수록지정보 : 인간행동과 음악연구 / 13권 / 2호
ㆍ저자명 : 이수연, 오재혁, 정현주
ㆍ저자명 : 이수연, 오재혁, 정현주
목차
Ⅰ. 서 론Ⅱ. 연구 방법
Ⅲ. 연구 결과
Ⅳ. 논의 및 결론
References
한국어 초록
본 연구는 감정단어의 억양 패턴을 음향학적으로 분석하여 멜로디의 음높이 패턴으로 전환한뒤 그 특성을 알아보았다. 이를 위해 만 19-23세 여성 30명을 대상으로 기쁨, 화남, 슬픔을
표현하는 4음절 감정단어의 음성자료를 수집하였다. 총 180개의 어휘를 수집하고 Praat 프로
그램을 이용하여 음절 당 평균 주파수(f0)를 측정한 후 평균 음정과 음높이 패턴의 멜로디 요
소로 전환하였다. 연구 결과, 첫째, 감정단어의 음높이 패턴은 ‘즐거워서’ A3-A3-G3-G3,
‘즐거워요’ G4-G4-F4-F4, ‘행복해서’ C4-D4-B3-A3, ‘행복해요’ D4-D4-A3-G3, ‘억울해서’
G3-A3-G3-G3, ‘억울해요’ G3-G3-G3-A3, F3-G3-E3-D3, ‘불안해서’ A3-A3-G3-A3, ‘불안해
요’ A3-G3-F3-F3, ‘침울해서’ C4-C4-A3-G3, ‘침울해요’ A3-A3-F3-F3으로 나타났다. 둘째, 음
진행에서는 기쁨이 넓은 간격의 도약 진행, 화남이 좁은 간격의 도약 진행, 슬픔이 넓은 간격
의 순차 진행 특성을 보였다. 본 연구에서는 감정의 속성과 본질, 한국어의 음성 특성을 고려
하여 감정단어의 억양 패턴을 분석하고, 이를 멜로디 요소에 반영한 특성을 제시하였다. 또
한, 체계적이고 객관화된 방법으로 말과 멜로디의 전환 가능성 및 적합성을 확인한 것에 의
의가 있다. 본 연구의 결과는 감정을 효과적으로 표현할 수 있는 멜로디 창작 방안을 마련하
기 위한 근거 자료로 활용될 수 있다.
영어 초록
This study investigated the tonal characteristics in Korean emotion words by analyzing the pitchpatterns transformed from word utterance. Participants were 30 women, ages 19-23. Each
participant was instructed to talk about their emotional experiences using 4-syllable target words.
A total of 180 utterances were analyzed in terms of the frequency of each syllable using the
Praat. The data were transformed into meantones based on the semi-tone scale. When emotion
words were used in the middle of a sentence, the pitch pattern was transformed to A3-A3-G3-G3
for ‘즐거워서(joyful)’, C4-D4-B3-A3 for ‘행복해서(happy)’, G3-A3-G3-G3 for ‘억울해서
(resentful)’, A3-A3-G3-A3 for ‘불안해서(anxious)’, and C4-C4-A3-G3 for ‘침울해서(frustrated)’.
When the emotion words were used at the end of a sentence, the pitch pattern was transformed
to G4-G4-F4-F4 for ‘즐거워요(joyful)’, D4-D4-A3-G3 for ‘행복해요(happy)’, G3-G3-G3-A3 and
F3-G3-E3-D3 for ‘억울해요(resentful)’, A3-G3-F3-F3 for ‘불안해요(anxious)’, and A3-A3-F3-F3
for ‘침울해요(frustrated)’. These results indicate the differences in pitch patterns depending on
the conveyed emotions and the position of words in a sentence. This study presents the baseline
data on the tonal characteristics of emotion words, thereby suggesting how pitch patterns could
be utilized when creating a melody during songwriting for emotional expression.