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서지정보
ㆍ발행기관 : 동국사학회
ㆍ수록지정보 : 동국사학 / 61권
ㆍ저자명 : 윤선태
ㆍ저자명 : 윤선태
목차
Ⅰ. 머리말Ⅱ. ‘及伐尺’의 존재
Ⅲ. 초기 外位體系의 복원
Ⅳ. 外位制의 성립과정
Ⅴ. 맺음말
한국어 초록
『三國史記』직관지 外位條에는 干 아래에 一伐, 一尺, 波旦, 阿尺의 등급만이있었던 것으로 기록되어 있다. 그런데 최근 진흥왕대에 작성된 함안 성산산성 출
토 신라목간에서 ‘及伐尺(急伐尺)’이라는 새로운 외위 등급이 보고되었다. 또 「봉
평리비」(524년)에서도 종래 ‘居□尺’으로 판독한 글자는 ‘居伐尺’으로 읽을 수 있는
데, 이 역시 ‘及伐尺’의 異表記라는 점에서 ‘급벌척’이라는 외위의 존재를 확인할
수 있다. 이러한 새로운 출토문자자료의 발굴과 기존 금석문의 재판독을 통해 ‘급
벌척’이 신라 외위 등급 중의 하나였음을 분명히 알 수 있게 되었다.
외위의 사례가 가장 풍부한 10개의 「남산신성비」(591년)에서 급벌척이 전혀
확인되지 않고 있고, 또 문무왕 13∼14년 외위제가 소멸될 무렵의 상황을 전하는
『삼국사기』에도 급벌척이라는 등급이 전혀 언급되고 있지 않다는 점에서, 급벌척
은 법흥왕∼진흥왕대에 기능했던 초기의 외위제 등급이었다고 생각된다. 「중성리비」,「냉수리비」,「봉평리비」를 비롯해 진흥왕대의 자료로 추론해볼 때, 초기의 외위체계는 干 아래에 一伐, 一尺, 波旦, 阿尺, 沙尺, 及伐尺, 一今智의 등급으로
서열화 되어 있었다. 이러한 등급구성은 ‘干支/一今智’라는 「냉수리비」(501년) 단
계까지 기능했던 지방인 위호체계가 사라지지 않고 퇴행적 잔재로 여전히 남아있
는 상태에서, 법흥왕대의 율령에서 확립된 一伐, 一尺, 波旦, 阿尺, 沙尺, 及伐尺의
새로운 외위체계가 병존하면서 나타난 현상이었다. 이후 一今智는 곧 소멸되었던
것으로 짐작된다. 한편 사척이나 급벌척 등 최하위의 외위 관등 역시 삼국의 항쟁
이 격화되고 지방인의 군사활동 등 정치참여가 활발해지면서, 지방인에 대한 국가
적 포상이 폭증하는 외위 관등 사여의 인플레 현상 속에서 진평왕대 이전에 소멸
되었던 것이 아닌가 생각된다.
영어 초록
It is recorded that there were Ilbeol(一伐), Ilcheok(一尺), Piil(Padan,波旦/彼日) and Acheok(阿尺) under Gan(干) as the local official position
ranks in the Oewi(外位) of the Samguksagi(三國史記), History of the
Three Kingdoms. However, on the wooden document excavated
from the ruins of Seongsan mountain castle(城山山城) in Haman(咸安)
‘Geupbeolcheok(及伐尺, 急伐尺)’, another Oewi rating was written in
Chinese ink. This wooden document was from the period of King
Jinheung(眞興王) of the Silla(新羅) Dynasty. In addition, the letters of
the Bongpyeong-ri stone monument(鳳坪里碑)(AD 524), which were
read as ‘Geo△cheok(居△尺)’ in the past, can be read as ‘Geobeolcheok
(居伐尺)’. Geobeolcheok(居伐尺) is considered another expression of
Geupbeolcheok(及伐尺). It can be clearly seen that there was a Oewi
called ‘Geupbeolcheok’ through the excavation of new wooden
documents and the re-reading of the existing inscription materials.
However, the rank, Geupbeolcheok was not found on 10 Namsansinseong
stone monuments(南山新城碑)(AD 591), which contain abundant
expressions related to the Oewi. In addition, Geupbeolcheok was not
mentioned at all in Samguksagi, which tells about the situation from the 13th to 14th year of King Munmu(文武王) when the Oewi system was
going to disappear. Therefore, Geupbeolcheok seems to have been the
early Oewi system of the Silla which functioned in the period from King
Beopheung(法興王) to King Jinheung(眞興王). The early Oewi system
was ranked under the Gan with the grades of Ilbeol, Ilcheok, Padan,
Acheok, Sacheok(沙尺), Geupbeolcheok, and Ilgeumji(一今智). This is
because the local government rank system of “Ganji(干支) - Ilgeumji”,
which functioned before the stage of Naengsu-ri stone monument(冷水
里碑) (AD 503), remained as retired residue without disappearing, and
the new Oewi system of Ilbeol, Ilcheok, Padan, Acheok, Sacheok,
Geupbeolcheok, which was established in the statute of the King
Beopheung(法興王), coexisted at the same time. Since then, Ganji,
which has the meaning of the chief, seems to have been changed soon
to the name of Haganji(下干支) in the Oewi system. Ilgeumji was also
estimated to have vanished in the days of King Beopheung. On the
other hand, Sacheok and Geupbeolcheok also seemed to have vanished
before the time of King Jinpyeong(眞平王).
Judging by the Junseong-ri stone monument(中城里碑), only Ilbeol
was set up under Ganji in the Six Division(6部) of the capital, and only
Ilgeumji was set up under Ganji in the local governments. The Ganji
of Six Division was politically divided into the different ranks in
the central government: Ilbeolganji, Ilganji, Pajinganji, Aganji, Saganji,
and Geobeolganji(Geupbeolganji). It is considered that the local
official position ranks followed the same Oewi system as the central,
there were positions like Ilbeol, Ilcheok, Padan, Acheok, Sacheok,
Geobeolcheok(Geupbeolcheok).
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